
Het bruutste uit Sant’Agata Bolognese dat een kenteken mag dragen, heeft zijn weg naar ons land gevonden. De eerste Lamborghini Sian op Nederlands kenteken is meteen ook de eerste hybride Lambo die hier rondrijdt. De auto gebruikt geen reguliere accu, maar een supercondensator die drie keer krachtiger is dan een batterij van hetzelfde gewicht. Een elektromotor van 48 volt voegt 33 pk toe aan de 6,5-liter V12 die al 785 pk produceert. Het totale vermogen is daarmee 818 pk. De 0-100-tijd is 2,8 seconden en de top is 350 km/u.
De prijs van de eerste Lamborghini Sian op Nederlands kenteken
Interessant is het BPM-bedrag. Kopers van de Lamborghini Aventador SVJ van ruim 700.000 euro zijn de fiscus ruim 136.000 euro BPM verschuldigd. De eigenaar van deze Sian betaalde slechts 130.000 euro BPM over zijn auto van ruim 2,6 miljoen euro. De supercondensator die met een elektromotor een boost geeft van 33 pk, helpt ongetwijfeld mee met het verlagen van de uitstoot en daarmee het BPM-bedrag.
De eerste Lamborghini Sian op Nederlands kenteken draagt een blauwe lak en bronskleurige velgen. Als we ongevraagd onze mening mogen ventileren, dan staat het blauw de auto een stuk beter dan het groen op de officiële afbeeldingen. Instagram-account VersopKenteken fluistert TopGear in dat er nog een tweede exemplaar onderweg is naar Nederland. Die zal hier verblijven, maar komt waarschijnlijk wel op Belgische platen te staan. Dat scheelt een lieve duit in de BPM.
Officieel is het een Aventador
De Lamborghini Sian is volgens de kentekengegevens van de RDW een ‘Aventador (Sian)’. Waarschijnlijk deels omdat de auto in de basis een Aventador is en deels omdat het een stuk eenvoudiger is om een typegoedkeuring te krijgen voor een bestaand model. Het scheelt Lamborghini waarschijnlijk een hoop crashtesten en andere proeven. Als je het kenteken van een Nederlandse Centenario invoert bij de RDW, vertelt de database je ook dat het een Aventador is.
De eerste Lamborghini Sian op Nederlands kenteken
Meer van TopGear


Lamborghini Sián

Lego Sián op ware grootte is indrukwekkend

Review: Lego Lamborghini Sian

Lego Lamborghini Sian wil je vakantiegeld

Lamborghini Siån: hybride-V12 met 818 pk

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Deze auto wordt naast de Toyota RAV4 het meest gestolen in Nederland

Als je een Volkswagen of Opel hebt, is het hitteprotocol in Nederland nog belangrijker

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Elektrische steps worden eindelijk legaal in Nederland – dit zijn de voorwaarden

Vaarwel, diesel: er rijden nu al bijna meer elektrische auto’s in Nederland dan dieselauto’s

Het Nederlandse wagenpark gaat waarschijnlijk nog ouder worden, en dat is alleen maar goed nieuws

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

GP Manager 2 uit 1996 was een racegame waar je niet mocht racen

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Auto laten draaien voor de airco? Bij deze merken mag je dat nooit zomaar doen

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?
