Het bruutste uit Sant’Agata Bolognese dat een kenteken mag dragen, heeft zijn weg naar ons land gevonden. De eerste Lamborghini Sian op Nederlands kenteken is meteen ook de eerste hybride Lambo die hier rondrijdt. De auto gebruikt geen reguliere accu, maar een supercondensator die drie keer krachtiger is dan een batterij van hetzelfde gewicht. Een elektromotor van 48 volt voegt 33 pk toe aan de 6,5-liter V12 die al 785 pk produceert. Het totale vermogen is daarmee 818 pk. De 0-100-tijd is 2,8 seconden en de top is 350 km/u.
De prijs van de eerste Lamborghini Sian op Nederlands kenteken
Interessant is het BPM-bedrag. Kopers van de Lamborghini Aventador SVJ van ruim 700.000 euro zijn de fiscus ruim 136.000 euro BPM verschuldigd. De eigenaar van deze Sian betaalde slechts 130.000 euro BPM over zijn auto van ruim 2,6 miljoen euro. De supercondensator die met een elektromotor een boost geeft van 33 pk, helpt ongetwijfeld mee met het verlagen van de uitstoot en daarmee het BPM-bedrag.
De eerste Lamborghini Sian op Nederlands kenteken draagt een blauwe lak en bronskleurige velgen. Als we ongevraagd onze mening mogen ventileren, dan staat het blauw de auto een stuk beter dan het groen op de officiële afbeeldingen. Instagram-account VersopKenteken fluistert TopGear in dat er nog een tweede exemplaar onderweg is naar Nederland. Die zal hier verblijven, maar komt waarschijnlijk wel op Belgische platen te staan. Dat scheelt een lieve duit in de BPM.
Officieel is het een Aventador
De Lamborghini Sian is volgens de kentekengegevens van de RDW een ‘Aventador (Sian)’. Waarschijnlijk deels omdat de auto in de basis een Aventador is en deels omdat het een stuk eenvoudiger is om een typegoedkeuring te krijgen voor een bestaand model. Het scheelt Lamborghini waarschijnlijk een hoop crashtesten en andere proeven. Als je het kenteken van een Nederlandse Centenario invoert bij de RDW, vertelt de database je ook dat het een Aventador is.
Reacties