
Ontmoet de Lamborghini Siån, een gelimiteerde evolutie in de bloedlijn van de Lamborghini-V12. Het is ook de snelste en krachtigste auto die ooit Sant’Agata Bolognese verliet. Het is officieel: Lamborghini is vanaf heden geëlektrificeerd. Maar het merk gaat niet voor een normale batterij: ze kiezen de supercondensator-route.
In Bolognees dialect betekent Siån zoiets als bliksemschicht. Je spreekt het uit als ‘Shh-ahnn’, om het dat beetje extra onduidelijk te maken. Het voordeel van een supercondensator is dat ze 100 keer meer energie kunnen opslaan in vergelijking met een normale batterij. Ook kunnen ze sneller laden en ontladen. De elektromotor zit in de versnellingsbak.
Specificaties Lamborghini Siån
De supercondensator in de Lamborghini Siån is drie keer krachtiger dan een batterij van hetzelfde gewicht. Een elektromotor van 48 volt voegt 33 pk toe aan de 6,5-liter V12 die al 785 pk produceert. Het totale vermogen is daarmee 818 pk. De 0-100-tijd is 2,8 seconden en de top is 350 km/u.
Regeneratieve remmen laden de condensatoren weer op – en er is maar één goede rembeurt nodig om alle power te herstellen. De elektromotor helpt tot 130 km/u met accelereren en het vult het vermogensgat tijdens het schakelen. En het geluid? We hebben het hier over de V12 van Lamborghini – dat zit wel goed.
Het design is wilder dan ooit en laat alle kritische tongen zwijgen die zeiden dat Lambo saai aan het worden was. De Gandini-lijn van de Countach is aanwezig, en er zijn nog meer subtiele referenties, meer Y-vormen dan je kunt tellen en een hoop elementen van de Terzo Millennio.
Voor het eerst monteert Lamborghini een rechtopstaand scherm in het dashboard, in het verlengde van de middenconsole. Dat vinden mensen leuk, kijk maar eens op Tesla-fora. Het stuur is weer verrassend leeg gelaten, voor minder afleiding.
Slechts 63 Lamborghini Siåns verlaten de fabriek en ze zijn allemaal uitverkocht. Hoeveel er betaald werd voor de gelimiteerde supercar is niet bekend, dat zal ongetwijfeld later een keertje uitlekken. En maak je borst maar nat, want dit is slechts het eerste hoofdstuk in Lamborghini’s nieuwe hybrideverhaal.
Meer van TopGear


Lamborghini Sián

Lego Sián op ware grootte is indrukwekkend

Eerste Lamborghini Sian op Nederlands kenteken

Review: Lego Lamborghini Sian

Lego Lamborghini Sian wil je vakantiegeld

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt

Ben benieuwd of de CO2 uitstoot lager is.