Autosportliefhebbers willen soms zeuren op stratencircuits in de F1. De echte racerij vindt plaats op permanente circuits, vindt deze groep. Hoor je bij deze groep, vergeet dan niet dat een van de mooiste vaste circuits begon als stratencircuit. We duiken in de geschiedenis van het circuit van Spa-Francorchamps en stuiten op een bijzonder verhaal rondom de eerste race op het circuit.

Voor we daar tekst en uitleg bij geven, moeten we eerst terug naar 1920. Twee jaar na het einde van de Eerste Wereldoorlog heeft ene Jules de Thier een idee. Hij is de directeur van de regionale krant La Meuse. Het dagblad had voor de oorlog een raceklasse genaamd de ‘La Meuse Cup’. Dit evenement wil De Thier weer oppakken.

De lengte van het circuit bij de eerste race

Om het evenement terug te brengen, is een circuit nodig. Hij nodigt de toenmalig burgemeester van het plaatsje Spa, Joseph de Crawhez, en coureur Henri Langlois van Ophem uit voor een vergadering. De drie creëren een circuit dat de dorpen Spa, Francorchamps, Malmedy en Stavelot verbindt. Het straatcircuit is 15,8 kilometer lang. Ter vergelijking: nu is het circuit met 7,004 kilometer de langste van de F1-kalender.

Voor de eerste race wordt een datum geprikt in 1921. De race wordt ongetwijfeld aangekondigd in de regionale krant, maar trekt maar weinig deelnemers. Maar één coureur schrijft zich in. Zou dat Langlois van Ophem zelf zijn geweest? Er is helaas geen informatie over beschikbaar, maar het is goed mogelijk.

De raceorganisatie weet vlug te schakelen en tovert de autorace om tot een evenement voor motorfietsen. Daar is meer animo voor, want er staan 23 motorrijders aan de start van de eerste race in Spa-Francorchamps. Een zekere Hubert Hassal wint op een Norton 500-cc motorfiets. Gemiddelde snelheid op de razendsnelle stratenbaan? 90 km/u.

De eerste autorace op Spa-Francorchamps

Een jaar later krijgt circuitorganisatie een helpende hand. De RACB (Royal Automobile Club De Belgique) wil de ‘GP de Belgique’ wel houden op het stratencircuit in de Ardennen. Dit wordt de eerste officiële autorace in Spa-Francorchamps. Zoals je kunt zien op de foto bovenaan het artikel, was er geen perfecte asfaltlaag met uitloopstroken, maar een zandweg en bomen.

Ook valt het je misschien op dat er twee personen in de auto zitten. De voorste auto op foto is de winnende Impéria-Abadal van coureur Raymond de Tornaco. Naast hem zit zijn monteur Barthelemy Bruyére. Echt waar: in die tijd ging een monteur mee de auto in mocht er onderweg wat misgaan. Als we het goed zien op de foto lijkt er ook toevallig net wat van de raceauto te vliegen. De gemiddelde snelheid was trouwens lager dan bij de motorfietsen, namelijk 88,9 km/u.

Na deze race krijgen ze in Spa-Francorchamps de smaak te pakken. Twee jaar later wordt er de eerste 24-uursrace gehouden. Dit is slechts één jaar nadat een Frans dorpje genaamd Le Mans met dit concept begon. De eerste 24 Uur van Spa-Francorchamps wordt gewonnen door Henri Springuel en Maurice Becquet in een Bignan 2L. Weer een jaar later komen er voor het eerst Grand Prix-auto’s naar Spa. De rest is, zoals ze zeggen, geschiedenis.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear