Kunnen elektrische auto’s echt leuk zijn om in te rijden? Het blijft een veelgestelde vraag onder autoliefhebbers. Een deel van de autogekkies heeft het elektrische virus al wel te pakken, maar de rest moet nog even overtuigd worden. De creatie hierboven is misschien wel een goede methode daarvoor. Het is een volledig elektrische Ariel Nomad, onder stroom gezet door BorgWarner in Michigan. Als je een auto kiest op basis van de lol die je ermee kunt hebben, dan zou de Nomad toch zeker wel bovenaan je lijstje staan.
BorgWarner zet de elektrische Ariel Nomad in als showcase voor hun elektrotechniek. De Nomad heeft achterwielaandrijving met twee elektromotoren – één per wiel. Zijn totale vermogen is 270 pk, waarmee hij bijna precies tussen de opgevoerde en niet-opgevoerde benzine-Nomads in staat, en de accu meet 30 kWh. We begrijpen meteen waarom BorgWarner de Ariel Nomad koos om hun nieuwe technologie te presenteren. Dankzij het frame van de Nomad kunnen onderdelen makkelijk weer vervangen worden bij nieuwe doorbraken. En je kunt alle componenten goed zien.
De elektrische Ariel Nomad maakt gebruik van torque vectoring
Het koppelverdelingssysteem van de elektrische Ariel Nomad is interessant: het kan één wiel bijremmen (en energie terugwinnen) terwijl het andere wiel vermogen krijgt. Dit verbetert de reactiesnelheid van het stuur en maakt de draaicirkel kleiner. Het is vast ook erg leuk om te rijden op onverhard terrein. Het bouwen van de auto kostte maar zes maanden, maar het project loopt nog wel even door, aangezien de elektromotoren constant verder worden doorontwikkeld.
Reacties