
Wat deze Jaguar I-Pace doet, is het introduceren van nieuwe en opwindende elementen in de elektrische situatie. Hij biedt je prijzenswaardige besturing en rijeigenschappen. Frisse en uiterst moderne vormgeving die niet bang is om de handschoen op te nemen tegen de conventionele proporties en details, maar die je geen moment de indruk geeft dat het de ontwerpers louter om het uiterlijk te doen is geweest.
Elektrische voertuigen bevinden zich een beetje in een kip-en-ei-scenario: ze worden niet goedkoper en krijgen geen grotere actieradius tot we er meer van gaan kopen, en dat zal waarschijnlijk niet gebeuren totdat het netwerk aan laders en snelladers aanzienlijk verbetert. De kracht van de Jaguar zit ’m erin dat hij er geweldig uitziet, waar de Audi e-tron en de Mercedes EQ C daar aanzienlijk minder op kunnen bogen. Zelfs in de niet erg gelukkige kleur hockeybroekrood op enorme wielen fluiten mensen de Jaguar nog na.
De Elektrische auto van het jaar 2018 is stil
Uiteraard is de Jaguar zalig stil en verzengend snel (vraag dat maar aan de Tesla Model S 75D die hij verpulverde in een van onze recente dragraces); en superieur stabiel. Zelfs op een drijfnatte snelweg, waar z’n gewicht van 2,2 ton, dat zich voornamelijk onderin bevindt, ’m zo solide doet aanvoelen als een boorplatform in de Noordzee.
Tesla wint het waarschijnlijk waar het gaat om infotainment – de InControl Touch Pro-interface van Jaguar is niet zo snel in het gebruik als het op het eerste gezicht doet vermoeden – maar de cabine is een pracht van een plek om te zitten, en de auto is een pracht van een ding om naar te kijken.
Met de Jaguar I-Pace kun je realistisch bezien ruim 300 kilometer rijden, en dat gaat in de nabije toekomst alleen maar meer worden.
2 reacties op “Elektrische auto van het Jaar 2018: Jaguar I-Pace”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Jaguar wordt volgend jaar elektrisch, maar schrapt nu wel de enige EV uit het assortiment

Elektrische auto’s branden volledig uit op vrachtwagentrailer

Jaguars stijlvolle EV nu nog bereikbaarder

Jaguar I-Pace kan nu 3-fase laden

Audi e-tron vs Jaguar I-Pace vs Mercedes EQC

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Deze dure auto’s komen niet terug volgend jaar

TopGear Auto van het Jaar 2018: Ford Fiesta ST

TopGear Awards – De beste auto’s van 2018

Begerenswaardig Object van het Jaar 2018: Singer DLS

Lange-afstandsraket van het Jaar 2018: Aston Martin DBS Superleggera

Lichtgewicht van het Jaar 2018: Ariel Atom 4

Verstandige SUV van het Jaar 2018: Volvo XC40

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

Elektrische voertuigen bevinden zich een beetje in een kip-en-ei-scenario: ze worden niet goedkoper en krijgen geen grotere actieradius tot we er meer van gaan kopen,
Mijn kona kost de helft en heeft een betere actieradius.
Inmiddels de eerste 3.500 km er op zitten! Wat een auto!