Vraagje: Weet jij uit je blote koppie hoeveel jouw auto precies weegt? Nee? Meestal maakt dat ook niet zoveel uit, behalve als je een grote EV rijdt. Dan is het handig om even de specificaties te raadplegen, want de kans bestaat dat je niet elke parkeergarage in Nederland mag betreden. Sommige elektrische auto’s zijn namelijk officieel te zwaar voor Nederlandse parkeergarages.
Als we kijken naar de voorwaarden van de parkeergarages in de Gemeente Utrecht, dan staat daar dat auto’s die zwaarder zijn dan 2.500 kilo niet toegestaan zijn in de garage. Auto’s van meer dan 4,60 meter trouwens ook niet. Q-Park houdt een maximum aan van 2.800 kilo. En er zijn al elektrische auto’s die over dit gewicht heengaan.
‘Voor zover bekend zijn de meeste elektrische personenauto’s lichter dan twee ton. Op dit moment zijn er geen zorgen over de toename van elektrische personenauto’s in parkeergarages’, zegt het Ministerie van Binnenlandse Zaken tegenover TopGear. Dat was tot nu toe redelijk het geval, maar er komt een aantal zware EV’s aan.
Nieuwe lichting luxe EV’s zijn erg zwaar
Neem bijvoorbeeld de nieuwe BMW i7, die hebben wel al een paar keer zien rijden. Die mag met een gewicht van 2.615 kilo veel parkeergarages officieel al niet in. Hetzelfde geldt voor de Mercedes EQS SUV of de Volvo EX90. Amerikaanse modellen (die hier niet geleverd worden) maken het nog bonter: de elektrische F-150 weegt bijna 3.000 kilo en de Hummer EV gaat daar fors overheen.
Deze elektrische auto’s mogen niet in de parkeergarages
Automodel | Gewicht |
Kia EV9 | 2.550 kilo |
BYD Tang | 2.564 kilo |
Hongqi e-HS9 | 2.580 kilo |
Polestar 3 | 2.584 kilo |
Lotus Eletre | 2.600 kg |
Vinfast VF 9 | 2.600 kg |
Audi Q8 E-tron | 2.610 kilo |
BMW i7 | 2.615 kilo |
Rivian R1T | 2.670 kilo |
BMW XM | 2.710 kilo |
Volvo EX90 | 2.718 kilo |
Mercedes EQS SUV | 2.805 kilo |
Rolls-Royce Spectre | 2.975 kilo |
Ford F-150 Lightning | 2.989 kilo |
Chevrolet Silverado EV | 3.628 kilo |
Hummer EV | 4.103 kilo |
Nog geen instortingsgevaar
Eind vorig jaar was al in het nieuws dat elektrische auto’s voor instortingsgevaar konden zorgen. Dit werd al snel ontkracht door EenVandaag. Wel waarschuwen bouwdeskundigen voor branden met EV’s. Een elektrische auto is lastiger te blussen en door de temperatuur kan de wapening van het beton verslappen. Dan ontstaat er wel instortingsgevaar. Brandveiligheid lijkt nu dus de grootste prioriteit.
ZP heeft op 18 april 2023 geschreven:
Veel smaakmakerij hier. De meesten van de opgenoemde wagens zijn zo duur dat niemand ze kan betalen (als je TG NL mag geloven), maar tegelijkertijd gaan ze in grote aantallen de garages laten instorten.
Hun ICE tegenhangers zijn ook alles behalve lichtgewichten.
Aad heeft op 17 april 2023 geschreven:
Het is naar mijn idee toch een probleem stel dat zo’n auto in brand vliegt. Gewoon wegenbelasting berekenen naar het gewicht wat voor gewone brandstof auto’s ook geld is het snel afgelopen.
JanVB heeft op 17 april 2023 geschreven:
Ligt er überhaupt iemand wakker op de impact op verkeersveiligheid ?Je zult – als eender welke andere weggebruiker – maar aan “slechts” 30 km/h 3 ton tegen je krijgen…
Chris heeft op 18 april 2023 geschreven:
Hoeveel denk je dat de meeste bestelbussen wegen met belading erbij? Waarschijnlijk meer dan bovengenoemde auto’s en die hebben ook nog veel betere remmen dan de meeste bestelbussen.
Erik heeft op 16 april 2023 geschreven:
Parkeergarages worden berekend op een belasting van 200 kg/m2. En daar is niets mis mee. Het gaat dus niet alleen om het gewicht, maar ook het oppervlak van de auto.
Ginger King Rob heeft op 16 april 2023 geschreven:
Het ijzer in beton het wapening. Geen bewapening, dit ter zijde.
Anominus heeft op 16 april 2023 geschreven:
Tja, er moet eerst een probleem ontstaan om het te kunnen oplossen.
Onze regering veroorzaakt problemen en gaat dan pas kijken naar oplossingen. 🤦🏼♂️
Gaaaaaaap heeft op 20 april 2023 geschreven:
Weer zo’n trolletje die alles aangrijpt om de autoriteiten ergens van te beschuldigen. Ik dacht dat die Russisch/Chinese inmenging na de verkiezingen wel weer klaar zou zijn, maar helaas.