
Zoals de nacht op de dag volgt, volgen grote elektrische SUV’s op grote elektrische sedans. Dit is de Mercedes EQS SUV. Het is de derde auto van Mercedes die het EVA2-platform toepast – we hadden al de EQS en EQE. Zeker, wij vinden het ook verwarrend dat de elektrische SUV’s van Mercedes geen ‘G’ in de naam krijgen, zoals hun andere offroaders. Er kunnen maximaal zeven personen in deze nieuwe EQS SUV.
De wielbasis (3.210 mm) is gelijk aan die van de EQS sedan. Wel staat deze SUV 20 centimeter hoger op zijn poten. Tussen de wielen ligt een accu van 107,8 kWh en je kunt kiezen uit achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. De achterwielen sturen standaard mee met 4,5 graden en optioneel met 10 graden. De laatste optie verkleint de draaicirkel met 0,9 meter.
Vermogen van de Mercedes EQS SUV
De achterwielaangedreven EQS 450 produceert 360 pk en 568 Nm. De 450 met vierwielaandrijving heeft hetzelfde vermogen, maar het koppel bedraagt 800 Nm. De EQS 580 heeft altijd vierwielaandrijving met 544 pk en 858 Nm. De actieradius van de instapper is met maximaal 660 kilometer het grootst. De andere twee doen maximaal 613 kilometer.
Je kunt de EQS SUV specificeren als auto met vijf zitplaatsen – die tot 880 liter bagageruimte achterin biedt – of als een zevenzitter met twee afzonderlijke stoelen achterin. Ook voor de EQS SUV is het zogenoemde Hyperscreen beschikbaar. Dit transformeert het dashboard tot één forse glasplaat met drie grote schermen erin. Standaard staat de Mercedes EQS SUV op luchtvering.
Meer hoofdruimte
Een van onze grote kritiekpunten van de EQS sedan was dat de hoofdruimte achterin wat tegenviel. Grote kans dat deze Mercedes EQS SUV dat probleem oplost dankzij een conventionelere daklijn. De keerzijde is dat je wel zo’n 100 kilometer actieradius inlevert. We vinden het moeilijk om toe te geven, maar de Mercedes EQS SUV is misschien wel de juiste EQS.
Meer van TopGear


Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

‘Mercedes werkte aan EQS met een verbrandingsmotor, maar stopt ontwikkeling’

Door deze toevoeging is de elektrische EQS een echte Mercedes

Bekijk hier een crashtest met een Mercedes EQS SUV en een Mercedes EQA

Mercedes EQS SUV review: Hoe rijdt de elektrische über-Mercedes?

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
