Zoals de nacht op de dag volgt, volgen grote elektrische SUV’s op grote elektrische sedans. Dit is de Mercedes EQS SUV. Het is de derde auto van Mercedes die het EVA2-platform toepast – we hadden al de EQS en EQE. Zeker, wij vinden het ook verwarrend dat de elektrische SUV’s van Mercedes geen ‘G’ in de naam krijgen, zoals hun andere offroaders. Er kunnen maximaal zeven personen in deze nieuwe EQS SUV.

De wielbasis (3.210 mm) is gelijk aan die van de EQS sedan. Wel staat deze SUV 20 centimeter hoger op zijn poten. Tussen de wielen ligt een accu van 107,8 kWh en je kunt kiezen uit achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. De achterwielen sturen standaard mee met 4,5 graden en optioneel met 10 graden. De laatste optie verkleint de draaicirkel met 0,9 meter.

Vermogen van de Mercedes EQS SUV

De achterwielaangedreven EQS 450 produceert 360 pk en 568 Nm. De 450 met vierwielaandrijving heeft hetzelfde vermogen, maar het koppel bedraagt 800 Nm. De EQS 580 heeft altijd vierwielaandrijving met 544 pk en 858 Nm. De actieradius van de instapper is met maximaal 660 kilometer het grootst. De andere twee doen maximaal 613 kilometer.

Je kunt de EQS SUV specificeren als auto met vijf zitplaatsen – die tot 880 liter bagageruimte achterin biedt – of als een zevenzitter met twee afzonderlijke stoelen achterin. Ook voor de EQS SUV is het zogenoemde Hyperscreen beschikbaar. Dit transformeert het dashboard tot één forse glasplaat met drie grote schermen erin. Standaard staat de Mercedes EQS SUV op luchtvering.

Meer hoofdruimte

Een van onze grote kritiekpunten van de EQS sedan was dat de hoofdruimte achterin wat tegenviel. Grote kans dat deze Mercedes EQS SUV dat probleem oplost dankzij een conventionelere daklijn. De keerzijde is dat je wel zo’n 100 kilometer actieradius inlevert. We vinden het moeilijk om toe te geven, maar de Mercedes EQS SUV is misschien wel de juiste EQS.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)