
Is er een toekomst voor tuners als alle auto’s straks elektrisch zijn? Wij denken van wel. Enerzijds omdat de bestaande benzineauto’s en liefhebbers niet verdwijnen. En anderzijds omdat er blijkbaar nog wel het een en ander valt te ontgrendelen bij elektrische voertuigen. Neem de dikste uitvoering van de GMC Hummer EV met 1.000 pk en 15.500 Nm (vijftienduizend!). Dat ding is blijkbaar zo krachtig (en met 4.000+ kilo zwaar genoeg om geen wielspin te krijgen) dat hij wheelies kan doen.
Al Oppenheiser, de hoofdingenieur van de GMC Hummer EV, vertelt aan The Drive: ‘In de begindagen, toen we alleen het koppel voor en achter probeerden in evenwicht te brengen, kreeg ik de voorkant in de lucht.’ Om ‘functionele veiligheidsredenen’ is het koppel nu zodanig begrensd dat alle wielen op de grond blijven in de snelste rijmodus. Deze modus heet trouwens de WTF-modus (Watts to Freedom). De 0-100-tijd in deze modus ligt rond de 3 seconden. Nogmaals: met een auto van 4.000 kilo.
Elektrische auto’s hebben onbenutte potentie
We raden het uiteraard af, maar een handige softwaretuner zou in de toekomst kunnen wroeten in de code om alle newtonmetertjes op de achterwielen los te laten. Sowieso zijn elektrische auto’s rijdende computers. Dit maakt het voor bepaalde liefhebbers allemaal net een tikkeltje te kunstmatig, maar het biedt wel een hoop mogelijkheden om er wat moois van te maken. Dit is overigens makkelijker gezegd dan gedaan, want autobouwers zullen hun uiterste best doen om de code dicht te bakken.
De GMC Hummer EV doet geen wheelies, maar kan wel een ander trucje
De achterwielen van de GMC Hummer sturen mee. Nu is dat niets nieuws, want zo’n systeem kun je zelfs krijgen op een Renault Mégane, maar de Hummer gebruikt zijn vierwielbesturing voor een speciale krab-modus. De wielen sturen dan op lage snelheid dezelfde richting op. Hiermee kan de Hummer zijwaarts bewegen, net als een krabbetje. Handig bij uitdagend offroad-werk, of op een krappe (krabbe?) bouwplaats. Hoe dat eruit ziet, zie je in deze video.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear




Alle GMC Hummer EV’s moeten terug omdat de enorme batterijen niet waterdicht zijn



De GMC Hummer EV (met 1.000 pk) zit in de nieuwe Call of Duty



De elektrische Hummer zorgt voor meer uitstoot dan een benzineauto



GMC wil de Hummer EV naar Europa brengen, maar is ie niet veel te zwaar?


Dr. Evil speelt in geniale Super Bowl-reclame van General Motors




Waarom de GMC Hummer EV de meest overdadige EV van 2023 is


Deze enorme camper uit de jaren ’70 had een 7.5 V8 en voorwielaandrijving


General Motors investeert 854 miljoen dollar in nieuwe V8-motoren



Alle GMC Hummer EV’s moeten terug omdat de enorme batterijen niet waterdicht zijn


Vaak verblind door koplampen? Deze GMC Sierra EV laat een simpele oplossing zien



De GMC Hummer EV (met 1.000 pk) zit in de nieuwe Call of Duty


De nieuwe Toyota Tacoma heeft iets waar vrachtwagenchauffeurs blij van worden


Niet gek dat verzekering duurder wordt: Dit kleine bumperkusje kostte bijna 40.000 euro


Deze vreemde pick-ups zonder achterkant hebben een speciale functie




Waarom de GMC Hummer EV de meest overdadige EV van 2023 is


Waarom pick-ups met grote V8-motoren in Nederland goedkoper zijn dan elektrische


Brandende Ford F-150 Lightning steekt nog eens twee pick-ups aan



Deze Chrysler Pacifica heeft een V8 met 1.500 pk en een koolstofvezel koets


Deze Huracán Super Trofeo met 1.200 pk is helemaal straatlegaal


Utrecht zet lawaaiflitspalen neer, maar herriemakers hebben (nog) niets te vrezen


Deze drempel is de grootste nachtmerrie van deelnemers bij een auto-evenement


Hoeveel minder wordt een Ferrari Purosangue waard als je er 60.000 euro in steekt?



Voor deze enorme Rezvani Tank betaal je minder BPM dan een instap-Golf



De nieuwe Volkswagen ID. Buzz voor 7 personen is de versie die je wilt



Deze Lancia Delta Evo-rallyauto is volledig elektrisch (0-100 in 1,8 s)


De nieuwe Fiat Topolino is zelfs korter dan de oude 500



Mysterie achter deze drie achtergelaten Tesla Roadsters is ontrafeld


Wachten aan de laadpaal is straks geen straf met 190 games in de BMW i5


Goed idee? De vrachtwagens op diesel laten rijden, maar de trailer elektrificeren



Mysterie achter deze drie achtergelaten Tesla Roadsters is ontrafeld


Waarom Ford nu weer ouderwetse AM-radio gaat leveren op alle nieuwe auto’s



Deze Chrysler Pacifica heeft een V8 met 1.500 pk en een koolstofvezel koets


Vrouw legt uit waarom ze benzine probeerde te tanken met een Tesla


Autojournalist crasht Ford Mustang GT bij driftpoging (en heeft een bijzonder excuus)



Voor deze enorme Rezvani Tank betaal je minder BPM dan een instap-Golf


Kooptip: Je ziet vast wel wie de vorige eigenaar was van deze ‘super dikke Audi’



De nieuwe Volkswagen ID. Buzz voor 7 personen is de versie die je wilt



Deze Lancia Delta Evo-rallyauto is volledig elektrisch (0-100 in 1,8 s)


Deze interessante ‘windtunnel’ werkt juist zo goed omdat er géén wind staat


Waarom Subaru in Nederland bijna zo exclusief is als Rolls-Royce


Reacties