De nieuwe hypercar van Porsche wordt waarschijnlijk volledig elektrisch, als het ligt aan Porsche-CEO Oliver Blume. Dat vertelt hij aan TopGear na de onthulling van de nieuwe Porsche Cayenne Coupé. ‘De nieuwe hypercar moet de beste worden die je kunt kopen, de best presterende. Op dit moment hebben we nog geen concept voor die auto. Maar of ie volledig elektrisch zou kunnen zijn? Ja.’

Nieuwe hypercar van Porsche

De waarschijnlijke opvolger van de 918 overtroeft het volledige Porsche-gamma, dat op het punt staat dramatisch omgeploegd te worden. De volledig elektrische Taycan zal zijn debuut maken in september. De Cross Turismo komt in 2021 en de volgende generatie van de Macan komt waarschijnlijk rond dezelfde tijd uit.

Rond 20.000 klanten van Porsche hebben alvast 2.500 euro overgemaakt als aanbetaling voor de Taycan, waardoor Porsche de productiedoelen herziet voor de auto. ‘Ik reed er drie weken geleden in’, lacht Blume. ‘De Taycan heeft een rijdynamiek die je nog nooit hebt gezien in een elektrische auto. Er zullen GT3-rijders zijn die interesse hebben in de Taycan. En ze zullen beide willen. Een droomgarage.’

De Cayenne zijn ze niet vergeten

Bovendien denkt Porsche er ook serieus over na om de volgende generatie Cayenne volledig elektrisch te maken. Waarschijnlijk doen ze dat wanneer de accutechnologie verbeterd is en de zogenoemde solid state-batterijen verder ontwikkeld zijn. ‘Als we kijken naar de motoren, hebben we een mix van benzinemotoren met veel vermogen, plug-in hybride-aandrijflijnen en volledig elektrische motoren. Ik denk dat we goed voorbereid zijn voor de komende tien jaar.

‘Ze zullen naast elkaar blijven bestaan voor de komende twee tot drie jaar, en pas daarna kunnen we een keuze maken. Sommige markten willen nu al elektrische auto’s hebben, en in sommige markten is de infrastructuur er niet klaar voor. In Rusland willen ze bijvoorbeeld benzinemotoren, maar in China willen ze elektrische auto’s.’

Samenwerken blijft belangrijk

Porsche investeerde vorig jaar 18,7 miljoen euro in EV-merk Rimac. ‘Samenwerkingen zullen in de toekomst steeds belangrijker worden. Voor mij is het belangrijk dat we een uitdagende partner hebben, met kennis en ervaring, en waarmee we op één lijn zitten. Of die ons verder motiveert.’

‘Mate Rimac is een expert, erg ambitieus en de perfecte partner om aan prototypes en aan kleine, maar slimme oplossingen te werken. Het gaat niet alleen om partners in elektrisch vervoer. We hebben partners in de financiële sector, in de digitalisering en ga zo maar door. Ons netwerk groeit maandelijks.’

Misschien sluit je zelfs een abonnement af

Porsche experimenteert ook met abonnementen op auto’s, in Atlanta. Het programma heet Passport en voor 1.700 tot 2.800 euro per maand kun je meedoen. Zo krijg je toegang tot elk model van Porsche. Blume vertelt dat het erg succesvol is onder een jonger publiek. Ondertussen zijn ze ook bezig met chauffeursdiensten. In China werken ze bijvoorbeeld met Didi en in Amerika met Uber.

Maak je geen zorgen, er komen meer speciale edities aan

Blume vertelt ook dat, ondanks dat Porsche 256.000 auto’s verkocht vorig jaar, ze zich op de klant blijven focussen en niet op aantallen. De 991 had zijn beste verkoopjaar aan het eind van zijn levensloop. Dat komt mede door een serie aan speciale edities. In de lijn daarvan zullen er meer volgen, en de zescilinder boxermotor blijft het hart van de auto. ‘[Die motor] ís de 911′, zegt Blume resoluut.

Er zullen ook meer ultra-speciale edities komen, zoals de Rennsport Reunion 935 van vorig jaar. Hiervan werden er slechts 77 stuks gemaakt. ‘We hebben veel ideeën, het is niet iets dat je vijf keer per jaar kunt doen. Maar we weten dat onze klanten houden van exclusieve, zeer exclusieve, op maat gemaakte auto’s.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)