Heb je ondanks het afscheid van de Fiesta, Up, C1 en verschillende andere kleine auto’s nog niet de moed opgegeven? Dan wordt je vertrouwen nu beloond door Hyundai. Het Koreaanse merk brengt een compleet nieuw kleintje op de markt met deze Hyundai Inster. Of ja, compleet nieuw: Hyundai recyclet een bestaand ontwerp voor deze schattige EV.

Liefhebbers van de KDM (Korean Domestic Market) zullen direct de Hyundai Casper in hem herkennen. De Casper heeft trouwens een 1,0-liter met 67 pk en een 1,2-liter benzine motortje dat 100 pk produceert, maar die versies komen niet naar Nederland. De Inster is in feite het elektrische broertje van die auto. En nog meer goed nieuws want dit broertje is speciaal gemaakt voor Europa.

Specificaties van de elektrische Hyundai Inster

De Inster is een stukje langer dan zijn Koreaanse equivalent om zo ruimte te maken voor de elektrische aandrijflijn. Bij de normale Inster krijg je een 97 pk sterke elektromotor en in de Long Range-variant heb je 115 pk. Beide uitvoeringen hebben 147 Nm aan koppel. Ondanks dat het een elektrische auto is, is de Inster geen sprintkanon. Van 0 naar 100 km/u gaat in 11,7 seconden of in 10,6 seconden als je voor de Long Range gaat.

Er is standaard een 42-kWh batterij en de Long Range-versie heeft een 49-kWh accu. Met die eerste moet je meer dan 300 kilometer ver kunnen komen. De grotere batterij verlengt het rijbereik (als je kiest voor de kleinste 15-inch wielen en pak dan meteen de coole steelies) naar 355 kilometer.

Opladen kan maximaal met 120 kW. Doe je dat, dan zou je binnen een half uur van 10 naar 80 procent vol kunnen laden. Er is ook een optionele warmtepomp en je kunt V2L (Vehicle-to-Load) laden waardoor je als je stilstaat, een koffietje kunt zetten op elektriciteit uit de Inster.

Het interieur van de Inster is indrukwekkend

Vanbinnen is de Hyundai wat luxer aangekleed dan je misschien zou denken. Oké, de bekleding oogt wat oubollig, maar er is wel een 10,25-inch bestuurdersdisplay aan boord en een even groot infotainmentscherm. En kijk daar: echte knoppen op het stuur en het middenconsole. Er is plaats voor vier waarbij de voorste twee stoelen verwarmd kunnen worden. De achterste stoelen kunnen los van elkaar verschoven worden en alle stoelen kunnen inklappen. We betwijfelen wel of je een mini-camper van de Inster kunt maken door er een matras in te schuiven.

Hyundai hoopt met deze Inster te concurreren met andere EV’s van ongeveer 25.000 euro. Denk hierbij aan de ID.2 en de Renault 5. Ergens aan het begin van volgend jaar moet de Inster bij je lokale Hyundai-dealer staan. Vind je hem niet stoer genoeg? Later volgt een Inster Cross die volgens Hyundai een ‘ruiger, outdoor gefocust ontwerp’ heeft. Wij zijn benieuwd. Wellicht mag de N-divisie ook nog een keer los met de hatchback…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)