Niet elke EV is leuk om te sturen. Nu is het ook zo dat niet elke auto met verbrandingsmotor leuk is om te sturen. En met leuk sturen bedoelen we niet alleen dat een auto snel is. Sterker nog, dat is slechts een klein onderdeel van de rijbeleving. Nu zijn er leuke elektrische auto’s als de Porsche Taycan, maar die is vrij prijzig. Ook de Alpine A390 is hilarisch, maar die is weer erg krap. Daarom zijn we benieuwd naar de volgende elektrische ID.3 GTI van Volkswagen.

Dat is gek. Een elektrische GTI van Volkswagen? Als je goed hebt opgelet, dan weet je dat de ‘GTX’-badge voor de EV’s is wat de GTI-badge is voor benzineauto’s. Alleen, net als bij die andere labels – GTE voor hybride en GTD voor diesel – komt dat er niet helemaal uit. Snel, capabel, sportief aangekleed? Ja. Pak je een ID.3 GTX voor een extra blokje om, om lekker te hoeken over de B-wegen op de Betuwe? Nee.

Nauwelijks extra vermogen, wel veel nieuwe hardware voor de ID.3 GTI

Bij Volkswagen zagen ze dat ook in, waardoor ze terug zijn gegaan naar het ontwikkelingscentrum voor mensen met een hartslag en een klein beetje benzine in de aderen. Binnenkort komt er namelijk een GTI versie van de elektrische ID3. Dat meldt het doorgaans uitstekend geïnformeerde Auto, Motor und Sport. Alle voortekenen zijn goed. Ten eerste het vermogen, dat ‘slechts’ met 14 pk omhoog gaat naar 340 pk Dat is geweldig nieuws, want vaak krijg je veel te veel pk’s.

Het echt goede nieuws is dat Volkswagen andere cruciale componenten gaat aanpassen voor de ID.3 GTI. Het chassis wordt compleet aangepast met een nieuwe ophanging zoals andere draagarmen, nieuwe veren, dempers en aangepaste besturing. Hopelijk ook een iets bredere band. Tegenwoordig krijgen we vaak enorme karrenwielen onder auto’s, maar omdat ze smal zijn (voor de actieradius) is de grip beperkt.

Gewicht is nog wel een dingetje

Hopelijk gaan ze ook iets aan het gewicht doen. De ID.3 GTX weegt namelijk 1.925 kilo en dat is voor een hatchback van dit formaat (C-segment) echt enorm veel. Een Fox terriër weegt immers ook geen 50 kilo. Op deze manier hoopt Volkswagen toch wat Golf GTI-klanten te kunnen verleiden naar een elektrische auto. Nu de opvolger van de ID.3 ietsje is uitgesteld (er komt nog een enorme facelift aan), kan VW de ID.3 in een goed daglicht zetten. En zorgen voor een impuls in de verkopen.

Lees ook: Elektrische auto nu in aanschaf goedkoper dan benzineauto, zonder adder onder het gras

De nieuwe Volkswagen ID.3 GTI staat gepland voor halverwege 2026, volgend jaar dus al. Het is niet de enige elektrische GTI van Volkswagen die eraan komt, want ook de van de ID.2 staat er een GTI op de planning. Daarbij konden we zien dat Volkswagen niet alleen sportieve hatchbacks elektrisch wil maken, maar dat ze er ook goed uitzien. Goed nieuws: de ID.3 GTI zal een soortgelijke neus krijgen.

Eén reactie op “Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen”

  1. Stond die I niet voor ‘Injection’?
    Ach ja, als Porsche zijn EV’s als ‘Turbo’ mag uitvoeren kan dit ook wel.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *