Elektrificatie. Geen enkel automerk ontkomt eraan. Seat hield lang de boot af, maar moet nu écht aan de bak. Het merk maakte een stoutmoedig statement door te zeggen dat ze nog vóór 2021 met zes verschillende geëlektrificeerde modellen komen, zowel plug-in hybrides als volledig elektrische modellen.
De maanden vallen één voor één om en we zijn al aangekomen in april 2019, zonder ook nog maar één elektrische Seat. Dat verandert nu. Het merk trapt af met een volledige elektrische versie van de Mii. De elektrische El-Born zal daarna verschijnen. Naast deze volledige elektrische auto’s zullen de volgende generaties Leon en Tarraco een plug-in hybride-aandrijflijn krijgen. De Cupra Leon en de Formentor zullen ook een soortgelijke aandrijflijn krijgen, maar dan iets pittiger.
Ze zijn druk bezig daar in Spanje
Seat vertelt dat 300 van haar eigen ingenieurs bezig zijn om een totaal nieuwe en kleinere versie van de Modular Electric Drive-platform (MEB) te ontwikkelen. Deze zal binnen de gehele Volkswagen Groep gedeeld worden. Het doel hiervan is om een nieuw platform te creëren zodat de prijs van de instapmodellen onder de 20.000 euro blijft. Zo worden stekkerauto’s meer toegankelijk voor het grote publiek.
En de Seat Minimó dan?
Opperchef van Seat, Luca de Meo, bevestigt ook dat ze kijken naar kleinere vormen van mobiliteit. Of dat betekent dat de Minimó daadwerkelijk in productie gaat, is nog maar de vraag. Er is hoop voor futuristische stadsoplossingen. Het gehele plan ontstond nadat Seat in 2018 haar beste financiële jaar vierde. De winst groeide met maar liefst 93 procent naar 223 miljoen euro – het ontwikkelingsbudget groeit dus ook iets.
Reacties