
Elon Musk doet het onmogelijke. Alweer. Om de nieuwe Tesla Model 3 naar de markt te brengen, heeft Tesla nog eens 1 miljard euro nodig. Dat meldt Bloomberg. Om een deel te coveren, geeft het bedrijf opnieuw aandelen uit: zo’n 231 miljoen euro (250 miljoen dollar). Normaal gesproken, als een bedrijf nieuwe aandelen aanbiedt, zakken de bestaande aandelen in waarde. Simpel: hoe meer van iets bestaat, hoe minder het waard is. Kijk maar eens naar zeldzame auto’s.
Maar dit is Elon Musk. De man die een EV-bedrijf uit de grond stampte, raketten de lucht instuurt en weer laat landen, tunnels graaft en de man waarvan wij vermoeden dat hij binnenkort ook met een Iron Man-pak op de proppen komt. Als de real life Tony Stark nieuwe aandelen aanbiedt, stijgt de waarde – met 3,5 procent maar liefst. Daarmee staan de aandelen 8 procent onder het hoogste punt dat ze ooit bereikt hebben. Het resterende bedrag moet uit converteerbare obligaties komen. Google dat maar even.
Bla bla bla aandelen; wat betekent dit voor de Tesla Model 3?
Het extra zakgeld betekent dat de financiering voor de Tesla Model 3 (waar al 373.000 reserveringen voor zijn) bijna rond is. In juli wil Tesla beginnen met een beperkte productie. Een soft launch zoals ze het in het thuisland van Tesla noemen. In september moet de volledige productie beginnen. De richtprijs van de Model 3 staat vooralsnog op 35.000 dollar (32.000 euro, zonder belastingen). Wanneer de elektrische sedan naar Nederland komt, is nog niet bekend. Dat duurt waarschijnlijk nog wel even. Het bedrijf verwacht in de eerste helft van 2017 tegen de 2,3 miljard euro uit te geven om de Tesla Model 3 op de markt te zetten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De budget-Tesla komt volgend jaar eindelijk – en de prijs is op een creatieve manier laag gehouden

Dumpprijzen: Tesla Model 3 is nu bijna de helft goedkoper dan een nieuwe Volkswagen Polo

Met deze spulletjes maak van je Tesla-leasebak eindelijk een BMW M3-killer

Veel haters zullen blij zijn als de horen wat de minst betrouwbare (jonge) auto van dit moment is

De Model 3 wordt spotgoedkoop, hier moet je op letten bij aanschaf

Nederlanders schamen zich niet echt voor een Tesla, zijn wel voorzichtig met Chinese EVs

Restwaarde Tesla’s zakt harder dan welk ander automerk ook, maar hoe komt dat?

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

De populairste auto van vorig jaar verkoopt plotseling voor geen meter meer (en dat is best logisch)

Volkswagen en Tesla worden verdacht van sjoemelen met elektrische auto’s (maar we moeten ze toch verdedigen)

Tesla daagt ontevreden klanten en journalisten voor de rechter

Kijk hoe een Tesla Cybertruck de motor van een SpaceX-raket versleept

Wist je dat Elon Musk niet de oprichter van Tesla is? Een klein geschiedenislesje

Wat vinden de bazen van andere autobedrijven eigenlijk van Elon Musk?

De prijsverlagingen van Tesla doen het autobedrijf veel pijn, maar Musk wil doorzetten

Elon Musk ‘verwacht’ dat de Tesla Cybertruck ‘deze zomer’ in productie gaat

Elon Musk: ‘Actieradius Tesla Semi is met volle belading ruim 800 kilometer’

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Waarom de ‘echte’ versnellingsbak een comeback aan het maken is bij elektrische auto’s

De benzinemotor van de toekomst heeft mogelijk ovalen zuigers, en dat heeft een belangrijk voordeel
