Het bouwen van prototypes is makkelijk en zelfs leuk, meent Elon Musk. Maar het inrichten van massaproductie, dat is ongelofelijk moeilijk. In een openhartig interview geeft Musk toe dat de eerste lading Tesla’s inderdaad productiefoutjes hadden, onder meer in de lak en de naden van de carrosserie. Sandy Murno – een ingenieur die zich vooral bezighield met de productieprocessen van auto’s – krijgt de zeldzame kans om Elon Musk één op één te interviewen. Vrijwel gelijk kaart hij het grootste pijnpunt aan van Tesla: de productiekwaliteit. De kier tussen de deur en het voorscherm is bij sommige exemplaren bijvoorbeeld links groter dan rechts. Ook zijn er klachten over de lak.
Over de verschillen in kieren en naden op de Tesla Model 3 zegt hij tegen Musk: ‘Ik snap gewoon niet hoe dat kan gebeuren’. Elon Musk antwoord heel openlijk: ‘Het duurde even voordat we het productieproces hadden gestroomlijnd. Zeker tijdens het opschalen van de productie.’ Hij zegt zelfs dat er een bepaald moment is dat je eigenlijk een Tesla moet kopen: ‘Helemaal aan het begin, of als de productie stabiel loopt.’ Volgens Musk is het ‘supermoeilijk’ om de details tijdens het opschalen van de productie goed te krijgen. Wil je dus een nieuwe Tesla, bestel hem dus gelijk of wacht even tot de eerste rits geproduceerd is.
De lak kreeg niet de kans om te drogen
‘We hebben de kieren en de lakkwaliteit flink verbeterd in de loop van vorig jaar. Zelfs nog in december. We konden er flink op focussen en het flink verbeteren’, zegt hij. Volgens Elon droogde de verf niet lang genoeg; ze wilden te snel gaan. Hij herhaalt het nog eens: ‘productie is hel‘. Tesla is het eerste Amerikaanse automerk dat in de afgelopen 100 jaar succesvol massaproductie heeft gehaald, meent de grote baas.
Harry de H. heeft op 6 februari 2021 geschreven:
Volgende mij is kenner geen kenner. Heb nu anderhalf jaar een drie na 22 jaar Duitse merken te hebben gereden. Ik heb nog geen enkel probleem gehad. Oh ja, wel vocht in mijn achterlichten. Toen kwam er monteur van Tesla thuis langs om het achterlicht te vervangen. Doen ze bij Audi of BMW of Volkswagen niet. En ik ken aardig wat meer mensen met een drie, allemaal zonder problemen. Neem nog een broodje aap, kenner!
Henk heeft op 8 februari 2021 geschreven:
Harry zal wel een fanboy zijn. Mijn ervaring: alles piept en kraakt en de spiegels gaan op de meest rare momenten dicht om pas weer open gaan naar een full restart. Die lage bijtelling en een keer een sprintje bij het stoplicht zijn leuk, maar voor de rest baal ik er van dat ik niet een andere keuze gemaakt heb. En met mij veel andere lotgenoten van de bagger kwaliteit van meneer Musk.
Kenner heeft op 4 februari 2021 geschreven:
Het eerste Amerikaanse automerk dat in de afgelopen 100 jaar succesvol massaproductie heeft gehaald? Vandaar dat de onderdelen met regelmaat van de auto’s af vallen en dat er steeds terugkerende rare software storingen zijn. Dan laat ik de bedroevende afwerking nog buiten beschouwing. Zoals altijd doet Musk een poging zijn bedrijf groter en beter te laten lijken dan het daadwerkelijk is. Dit zal ongetwijfeld in de beurskoersen en daarmee in zijn bonussen terug te vinden zijn. Het heeft wat weg van een piramidespel waarin op basis van valse informatie de zogenaamde waarde steeds verder opgeblazen wordt. De enige vraag is wanneer deze zeepbel gaat barsten.