'Geen Bugatti Galibier, SuperVeyron'

Bugatti zal geen 'SuperVeyron' gaan maken die de 1.200 pk sterke Super Sport en Vitesse naar de kroon steekt. Ook een productieversie van de vierdeurs Galibier komt er niet. Dat heeft topman Wolfgang Schreiber aan TopGear laten weten.

Ondanks geruchten dat er een nóg krachtigere, nóg snellere Veyron zou komen om de hypercar met een extra luide knal z'n pensioen in te sturen, vind Dr. Schreiber 431 km/u eigenlijk wel genoeg. 'Er komt geen SuperVeyron of Veyron Plus, dat is zeker', zegt de Bugatti-president, die ruim tien jaar geleden aan de voet van de eerste Veyron stond als de technical director van het merk. 'De auto krijgt niet nog meer vermogen. 1.200 pk is genoeg voor de Veyron.'

Nou, dat lijkt ons duidelijk. En Schreiber is al even uitgesproken wanneer het op de enorme Galibier fastback-sedan aankomt, die in 2009 als concept schitterde. Die auto komt er niet – ondanks de geruchten jaren geleden – want hij zou niet stroken met de filosofie van Bugatti.

'We hebben uitvoerig overlegd over de Galibier, maar we nemen 'm niet in productie omdat […] dat onze klanten in de war zou brengen. Met de Veyron hebben we Bugatti aan de top geplaatst van alle supersport-automerken in de hele wereld. Iedereen weet dat de Veyron de ultieme supercar is. Het zou logisch zijn ten opzichte van huidige eigenaren, en andere geïnteresseerden, als onze volgende stap een soortgelijke zou zijn. Dus is dat wat we zullen doen. Er komt geen vierdeurs Bugatti.'

Oftewel: het volgende model van Bugatti zal in de voetsporen van de Veyron treden. Alleen: de hypercarmarkt ziet er tegenwoordig iets anders uit dan toen het origineel op de markt kwam. De McLaren P1 en Porsche 918 hebben – zonder een gooi te doen naar de topsnelheid van de Veyron – een nieuwe standaard gezet wat betreft weggedrag en bruikbaarheid van vermogen, en ook de LaFerrari doet hier binnenkort aan mee.

Dus wat wordt de missie van de volgende Veyron? Vergeet McLaren, Porsche en Ferrari, zegt Schreiber; alles waar de opvolger van de Veyron zich mee bezig hoeft te houden, is de huidige Veyron. 'De auto zal nieuwe mijlpalen moeten zetten,' zegt hij, 'en de mijlpaal is vandaag de dag nog steeds de huidige Veyron.'

Zal de volgende Bugatti dan, net als de nieuwste lichting hypercars, gebruik maken van hybride technieken in zijn zoektocht naar ultieme snelheid? 'Misschien', glimlacht Schreiber. 'Het is nu nog te vroeg om meer te vertellen over wat we van plan zijn. Voor het moment focussen we ons op de huidige Veyron, en maken we mensen duidelijk dat dit echt de laatste mogelijkheid is om er een te kopen. We hebben de auto tien jaar lang gebouwd, en binnenkort sluiten we dit hoofdstuk af en openen we een nieuw.'

Dr. Schreiber bevestigt dat er van de totale productie van 450 Veyrons nog slechts 43 beschikbaar zijn, waaronder de drie overgebleven edities van Bugatti's zesdelige 'Legends'-serie. 'De 300 coupés zijn uitverkocht. Van de roadster bouwen we er 150, en daarvan zijn er nu nog 43 over. Men wordt zich er steeds bewuster van dat de kans om een Veyron te bemachtigen hoe langer hoe kleiner wordt…'

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken