TopGear vertelt je alles wat je moet weten om een esports-racegod te kunnen worden vanuit je eigen woonkamer. Klaar voor de start?
Wat is esports?
De term ‘esports’ verwijst eigenlijk naar het hoogste niveau van competitief gamen in het algemeen, van Call of Duty-deathmatches tot het vreemd klinkende Farming Simulator League. Maar het simracen is in de regel een behoorlijk waarheidsgetrouwe replica van de fysieke autosport. Het verschil is dat, in tegenstelling tot in de schreeuwend dure echte sport, iedereen de virtuele versie kan beoefenen en er succesvol in kan zijn – zolang ze beschikken over talent en genoeg geld voor een PlayStation. Je kunt er zelfs goed in zijn als een wandeling naar de voordeur om je pizza in ontvangst te nemen al genoeg is om je buiten adem te krijgen.
Waarom is het boeiend?
Omdat het groter en groter wordt. Toen de echte autosport noodgedwongen maandenlang op pauze moest staan, is simracen als sport voor toeschouwers enorm populair geworden. Fans die snakten naar actie hebben zichzelf kunnen vermaken met Virtual Grands Prix, de Race at Home Challenge van Formule E en speciale iRacing-events. En omdat de meeste echte coureurs ook niets te doen hadden, zijn velen van hen virtueel gaan meerijden. Nu het F1-seizoen alsnog aan de gang is, zal een aantal mensen esports weer links laten liggen – maar er zal een actieve gemeenschap overblijven van gedreven virtuele racers en fans.
Word ik er een betere coureur van?
Vrijwel zeker, als je het serieus genoeg neemt. De fundamentele principes zijn hetzelfde als bij echt autorijden en de allerbeste simulatoren zijn verbazend realistisch. Je kunt zelfs stellen dat snel zijn in een sim nog moeilijker is. Een force-feedback stuurtje is aardig, maar je mist het gevoel van de auto die onder je beweegt en de informatie die je daaruit kunt halen. Zo is het bijvoorbeeld lastiger om gewichtsverplaatsing aan te voelen en op te vangen – en dat zul je wel onder de knie moeten krijgen om snel te kunnen zijn. Aan de andere kant: wat ook ontbreekt, is de angst voor je leven die in het echt kan betekenen dat je toch net 20 meter te vroeg remt.
Wat heb ik nodig, en wat gaat dat kosten?
Op z’n minst moet je een simpel stuurtje en een set pedalen hebben. In theorie kun je proberen om een goede esporter te worden met je PS4-controller, maar enkele uitzonderingen daargelaten (kijk maar eens hoe F1-wereldkampioen Jacques Villeneuve het doet) wordt bij de grote finales serieuze simrace-hardware gebruikt. Je kunt er zoveel aan uitgeven als je wilt, zoals je hier kunt zien, maar denk niet dat je met dure spullen ineens ook sneller zult zijn. De beste spelers rijden je er waarschijnlijk nog steeds uit met een Guitar Hero-controller.
Waar moet ik zijn en tegen wie moet ik racen?
Er zijn talloze opties. De beroemdste service is iRacing, dat als competitie net zo strak is opgezet en zo hevig wordt gereguleerd als echte autosport. Het loopt misschien niet voorop als het aankomt op iets als bandenfysica, maar de kwaliteit van de competitie doet voor niets onder en elke race voelt als een echt evenement. Doorgaans kijken de meeste mensen naar de meer casual games. De esports-serie van de officiële F1-game wordt in Engeland op tv uitgezonden en de Gran Turismo-kampioenschappen zijn erkend door de FIA en doen elk seizoen steden over de hele wereld aan.
Ik ben een natuurtalent. Hoe word ik rijk?
GT Sport en de officiële F1-games hebben ingebouwde esports-kwalificaties. Dus je kunt in theorie worden uitgenodigd voor de glamoureuze Gran Turismo-finales in Monaco, of zelfs een contract bij een Formule 1-team krijgen, zonder ook maar je broek aan te hoeven trekken. Of je doet wat een handvol esports-pro’s doen: winnen bij meerdere games en zo genoeg geld verdienen om niet meer te hoeven werken. Een nog exclusievere groep wordt uitgenodigd door raceteams of ontwikkelingsprogramma’s om de stap te zetten naar een baan als echte coureur.
Vier racesimulatoren om mee te beginnen
Vijf plekken om te racen, van beginnersniveau tot ik-neem-mijn-eigen-handschoentjes-mee…
GT Sport
De recentste Gran Turismo biedt een iRacing-achtige structuur in een toegankelijk pakket. Dagelijkse races zijn echte evenementen en de topkampioenschappen zijn FIA-erkend.
Raceroom Racing eExperience
De basis voor de officiële esports-uitstapjes van DTM en WTCR. R3E is gratis te downloaden en te spelen, en je kunt de auto’s en circuits kiezen die je het meest ziet zitten.
rfactor 2
De meest overtuigende sim wat betreft fysica, maar om aan geplande evenementen mee te doen, moet je je aansluiten bij een door fans georganiseerde league.
iRacing
Strak opgezet en gereguleerd: iRacing komt het dichtst bij een echte autosportcompetitie, maar vereist wel dat je content koopt en betaalt voor een abonnement.
Vijf games om te vermijden
Forza Street
Laat je niet misleiden door de Forza-naam: dit mobiele dragracespel wil vooral jou irriteren en geld uit je zak kloppen voor denkbeeldige benzine. Suf.
NASCAR Heat 4
We hebben heus geen hekel aan ovalracen, zoals sommigen, maar deze game ontbeert alle rijgevoel en uitgebreide racestrategieën van het echte werk.
V-Rally 4
Hoe kon de ontwikkelaar van de uitstekende officiële WRC-games zo de plank misslaan? Een ongeïnspireerde grabbelton van auto’s in moeilijk ‘extreme’ liveries.
OnRush
Een mislukte poging om de regels voor racegames te herschrijven, inclusief onbegrijpelijke scores en het geheel schrappen van het fenomeen ‘finishlijn’.
Nickelodeon Kart RacersMario Kart-kopie waarbij niet eens de moeite werd genomen om de cartoonsterren teksten te laten inspreken. Zelfs Spongebob kan dit niet redden.
Reacties