Een nieuwsbericht uit Australië dat onze aandacht trok: daar gaat de crashtestinstantie ANCAP voortaan ook testen hoe auto’s onder water presteren. Vanaf 2023 wordt het daar een vast onderdeel van het testprotocol. Toch handig voor een land als Nederland dat voor een deel onder de zeespiegel ligt – je weet maar nooit. Dus we gingen kijken hoe dat in Europa zit en wat blijkt: ook de Euro NCAP test de veiligheid van auto’s onder water.

Op de Lotus van James Bond na, bewegen auto’s doorgaans niet onder water. Het gaat dus ook niet om hoe de kreukelzones van nieuwe auto’s presteren, maar hoe de systemen blijven functioneren als een auto in het water belandt. De criteria hiervoor zijn opgenomen in het ‘Rescue, Extrication & Safety Test And Assessment Protocol’ van de Euro NCAP. Zo moeten de inzittenden de deuren kunnen openen zelfs als de 12-volt batterij is losgekoppeld.

Lees ook: Dit gebeurt er met de Ferrari die uit het IJ werd gevist

Andere eisen van de Euro NCAP met de test onder water

Ook moet de fabrikant aan de Euro NCAP kunnen bewijzen dat de elektrische zijruiten nog werken voor een bepaalde tijd als een voertuig ondergedompeld is. Kan de fabrikant geen bewijs aanleveren, dan moet er standaard gereedschap aanwezig zijn in de auto om het raam open te breken. Dit kan een hamertje zijn, maar een raamslinger of een explosief zou ook volstaan. Een explosief klinkt wat rigoureus, maar een airbag is dat in zekere zin.

Voorkant Audi RS 6 Avant C8 2020

Zo ziet een Audi RS 6 eruit die een paar dagen onder water lag

Ook een bijzonder verhaal

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie