Volgens de geruchten was de verzopen Ferrari Mondial een rolletje in een Netflix-serie beloofd, maar uiteindelijk vielen die plannen in het water en zagen we alleen een Testarossa in Dirty Lines verschijnen. De eerste (en een van de laatste) scènes was en mooie knipoog naar deze Mondial, die 26 jaar op de bodem van het IJ lag. Een Hollywood-carrière zit er dus niet in voor de inmiddels wereldberoemde Ferrari, maar hij krijgt wel een mooi pensioen.

Mocht je parate kennis over deze auto een beetje verwaterd zijn: in 2020 stuitte de brandweer in Amsterdam tijdens een duikoefening op een Ferrari Mondial. Het kostte bijna een maand om de Ferrari uit het IJ te vissen. Bijna 30 jaar eerder was de auto gestolen en gedumpt in het water. Het verhaal ging de wereld over en trok veel aandacht van liefhebbers. Kunstenaars, dierentuinen en verzamelaars wilden de auto hebben. Het wrak belandde uiteindelijk bij autodemontagebedrijf De Ooyevaar in Blokker.

De Ferrari werd niet verkocht, maar geruild

In 2020 vertelde de sloperij ons dat de auto voorlopig in Blokker zou blijven, maar in november vorig jaar bood het demontagebedrijf de Ferrari te koop aan. Uiteindelijk werd het een deal met gesloten beurzen. De nieuwe eigenaar Linas laat aan TopGear Nederland weten dat hij de beroemde Ferrari Mondial heeft geruild tegen een MGB Roadster uit 1967. Wij kwamen de Mondial op het spoor na een tip van de Nederlandse kunstenaar Feike.

‘De auto mag wel gedemonteerd worden, maar niet compleet worden verkocht’, vertelde een woordvoerder van De Ooyevaar in 2020 aan TopGear Nederland. Hoe het komt dat de auto nu in zijn geheel van eigenaar kon wisselen, weet Linas ook niet. ‘Ik deed een voorstel en ze gingen akkoord. Ik heb hem zo snel mogelijk opgehaald, voordat er iemand van gedachten veranderde.’ Bij De Ooyevaar was er vanochtend niemand bereikbaar voor uitleg.

De Ferrari Mondial uit het IJ is niet meer in Nederland

De Mondial staat nu naast een Ferrari Testarossa in een garage. Niet in Nederland, maar in Litouwen. ‘Ik zal hem schoonmaken en in een betere visuele staat brengen, en uiteindelijk zal het een diorama op 1:1-formaat in mijn garage worden. Als een statische tentoonstelling’, zo vertelt de nieuwe eigenaar aan TopGear Nederland. Een waterdicht plan, als je het ons vraagt.

Linas verzamelde zoveel mogelijk informatie over de Ferrari Mondial uit het IJ. Zo kon hij de originele garantiekaart bemachtigen en zelfs een krantenknipsel van toen de auto gestolen werd (zie de fotogalerij – de Ferrari deelde het stukje papieren vastgoed met een gestolen oliebollenkraam en een Mazda 626). De Mondial is dus in goede handen, maar helaas is het stukje Amsterdamse historie voor Nederlanders niet meer gemakkelijk te bezichtigen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)