
Een busje is net zoiets als huisdieren of kinderen. Als het niet van jou is en je er niet dagelijks mee overweg moet, kan het verrassend leuk zijn. Natuurlijk, een busje is relatief zwaar en heeft niet zoveel power, maar je zit wel lekker hoog en om een of andere reden gaat iedereen voor je aan de kant. Daarbij zien sommige busjes er best wel leuk uit, denk aan de Hyundai Staria en de Volkswagen ID Buzz. De leukste is wat ons betreft de LEVC VN5 en helaas: dat blijkt ook het onveiligste busje te zijn.
Tot die conclusie kwam de Euro NCAP. Nou ja, wij hebben van de EuroNCAP de uitslagen van de ‘grote busjes crashtest’ (zo noemen we het maar even voor het gemak) en wij hebben daar een conclusie aan verbonden. De categorie van busjes is eentje waarvan we geen actieve herinnering hebben. Bij een personenauto vindt de consument het belangrijk, maar busjes spelen er andere dingen mee. Of beter gezegd maar één ding: de kilometerkostprijs.
Bedrijfswagen versie van de London Taxi
Dat is op zich ook wel te merken aan de uitslagen. Bij personenauto’s is vijf sterren eigenlijk wel de norm. En als er vier sterren worden uitgedeeld, dan is dat omdat een assistentiesysteem niet standaard aanwezig is. De leukste van alle busjes is deze LEVC VN5. Dat apparaat lijkt een beetje op een Citroën Jumpy, maar dan met zo’n opgezette neus om op een klassieker te laten lijken. Dat is het echter niet, je kunt het het beste zien als de London Taxi, maar dan de bedrijfswagen versie.

Niet een neptaxi, maar een keurig busje voor de aircoreparatiemonteur, zwembadreiniger of heel ouderwets: de loodgieter. De LEVC VN5 scoorde slechts drie sterren. Is ie dan slecht? Mwah. Het kwam voornamelijk omdat de rij-assistent te laat ingrijpt bij voetgangers en fietsers. Is een auto met slechts drie sterren direct onveilig? In vergelijking met zijn concurrenten wel, maar de post-crash-beoordeling is alsnog 80 procent, conform de klasse. Het lijkt erop dat er bijna geen onveilige (bedrijfs)auto’s zijn. Dit soort details maken het verschil.
Busjes worden beoordeeld als auto’s in de crashtest
Overigens is het dit jaar voor het eerst dat busjes op dezelfde manier worden getest en beoordeelt als personenauto’s. Dus wat voorheen medailles waren, zijn nu sterren. Net als bij auto’s is vijf sterren het hoogst haalbare. De meeste auto’s halen zoals gezegd dus makkelijk vier a vijf sterren. Voor bedrijfswagens en busjes ligt het ietsje anders. Over het algemeen genomen halen ze vier sterren, met een paar busjes die vijf sterren halen. En alleen die LEVC dus drie stuks.
Lees ook: De veiligste auto van dit moment is geen Volvo en daar is de politie heel blij mee
Opvallend: de stokoude Fiat Ducato (die je ook kent als Citroën Jumper, Peugeot Boxer, Alfa Romeo Slumper, Toyota ProAce, Vauxhall Movano en alle andere namen die je maar kunt bedenken) is 19 jaar oud, maar haalt de maximale score van 5 sterren. Dat geldt trouwens ook voor alle producten van Ford, Mercedes en Volkswagen: allemaal de maximale score. Nu alleen nog even zorgen dat alle fysieke knoppen terugkeren.
Informatief artikel maar het enige wat blijft hangen: Alfa Romeo Slumper?