Je kunt van alles vinden van de plotselinge opmars van Chinese merken in Europa, maar het is onderhand wel duidelijk: niet alle, maar zeker enkele nieuwkomers zijn here to stay. En waar je vroeger nog smalend kon wijzen naar opvouwbare Landwinds, valt er inmiddels weinig meer te gniffelen. In China is in korte tijd veel kennis van en ervaring met elektrische auto’s opgedaan, en de energierevolutie wordt gebruikt om in onze contreien nu voor eens en altijd voet aan de grond te krijgen.
Dat doen ze met bijzonder betaalbare modellen, maar ook met onderscheidende ideeën en technologieën. Neem Nio, de doorstomende start-up die zich misschien nog het beste met Tesla laat vergelijken: succesvolle zakenman heeft idee, voert het uit en zet iets op dat zijn gelijke niet kent. Alleen draait het in dit geval niet om vleugeldeuren of ludicrous snelheden, maar meer om praktische zaken.
Nio is in zijn thuisland al langer actief en heeft daar inmiddels 1.300 batterijwisselstations gebouwd, waar klanten die geen tijd of zin hebben om te laden binnen vijf minuten een volle accu onder hun auto kunnen laten schroeven. Onlangs voerden ze hun zestien miljoenste wissel uit. In Nederland zijn nu vier van deze stations, met plannen voor meer.
Nio komt niet alleen om auto’s te verkopen
Daarnaast zijn wereldwijd tot nu toe 100 Nio Houses gebouwd. Dat zijn geen dealers, maar ‘open, sfeervolle locaties waar Nio-liefhebbers hun interesses kunnen delen en aan activiteiten en events kunnen deelnemen’. Denk aan een café, een lounge, vergaderruimtes, een forum voor TedX-achtige inspiratiepraatjes en een kinderspeelplaats.
Wij zouden niet weten wie er tijd of zin heeft om zich zo diep te storten in de ontluikende community van een vreemd nieuw automerk, maar wie had de toewijding van Tesla-fans destijds kunnen voorspellen? Het is in ieder geval tekenend voor het idee van Nio: niet alleen steunen bij je vervoer, maar bij je manier van leven.
Als het aankomt op de aanschaf van een Nio zijn er meerdere mogelijkheden. Zo kun je de auto, heel traditioneel, in één keer kopen. Alles, ook de accu, is dan van jou. Je kunt ook de auto zelf aanschaffen, maar de accu los huren. In dat geval kun je bij de wisselstations terecht om een nieuwe te halen. Dan kun je nog de auto via een soort abonnement rijden, ofwel met een vast contract, ofwel in een flexconstructie die elke maand opzegbaar is. Je kiest online een bestaande auto, dus de wachttijd is kort.
De prijzen van Nio
De eerste in Europa geleverde Nio-modellen, de ET7 sedan en EL7 SUV, zijn rijk uitgerust met vergaande autonome technologie, fraaie interieurs en een knikkend bolletje op het dashboard dat tegen je praat en je commando’s uitvoert. Maar het zijn niet bepaald wat je noemt koopjes, en het valt te bezien of mensen voor 80-90k niet liever een auto van een prestigieuzer merk uitzoeken.
De nieuwe ET5, vanaf 50 mille exclusief accu, is wat dat betreft een stuk kansrijker. Bovendien schijnt er een submerk met (veel) bereikbaardere modellen in de pijplijn te zitten. Linksom of rechtsom is het bewonderenswaardig hoe Nio zichzelf in korte tijd als concept heeft neergezet. De Frisse insteek van het Jaar? Met een pluim en een stickertje.
Vraag voor Topgear heeft op 16 mei 2023 geschreven:
Hoe kan een auto van een semi-staatsbedrijf uit een door-en-door verrot land “fris” zijn?
Dubbel kots heeft op 10 mei 2023 geschreven:
Kots op China vanwege alles wat verrot is aan dat land en kots op TG omdat ze dat verrotte land nog steunen ook met dit soort promotie.
+1 heeft op 11 mei 2023 geschreven:
We moeten ver van Chinese technologie weg blijven.
Odin heeft op 16 mei 2023 geschreven:
Waarom? Vergeet niet dat alle in Europa geproduceerde autos inclusief de “premium” merken uit Duitsland geen meter kunnen rijden zonder “Made in China” onderdelen. En die zitten ook in jouw bolide.