Extra verbruik door luchtweerstand kentekenplaat

De kentekenplaat verwijderen om de aarde te redden – zit daar wat in?

Nissan 350Z met Nederlands kenteken Grijs
Foto('s): Rob Scholten / Unsplash

We zullen open kaart spelen. Het werkelijke doel van dit artikel is niet het berekenen van het extra verbruik door de luchtweerstand van een kentekenplaat. Het is meer om te kijken of er een gegronde reden is om dat lelijke ding van de bumper af te schroeven. ‘Waarom we zonder kentekenplaat rijden, agent? Om het klimaat te redden.’ Dat klinkt ons in de oren als een onfeilbare beargumentering om onder een boete uit te komen.

Volgens het onderzoek Analysis of Aerodynamic Performance of Tesla Model S uit Advances in Engineering Research (AER), volume 131 is de luchtweerstand groot genoeg om te meten. De nummerplaat zou een Cw-waarde van 0,0253 toevoegen aan het totale Cw van 0,2326 bij een Tesla Model S. Dat zou neerkomen op 11 procent van de totale luchtweerstand.

Veel luchtweerstand van de kentekenplaat?

Dat klinkt als vrij veel. Betekent het dan dat als je de nummerplaat weghaalt, dat je 11 procent minder luchtweerstand hebt en dus zuiniger rijdt? Zo makkelijk werkt het helaas niet. Het bedekte stuk bumper heeft ongeveer dezelfde vorm als de kentekenplaat en dat stuk frontaal oppervlak zal ruwweg voor dezelfde weerstand zorgen. Goed, misschien niet bij Alfa Romeo’s, waar de kentekenplaat altijd op een vreemde plek zit.

Bovendien gaat luchtweerstand bij zoiets kleins als een kentekenplaat pas echt een rol spelen bij hoge snelheden. Bij optrekken en lage snelheden zal het dus helemaal geen effect hebben. Ben je van plan met de Bugatti Chiron Super Sport een recordpoging te doen om 500+ km/u te rijden, schroef die plaat er dan voor de gein maar af. Al kun je je afvragen hoeveel moeite de W16 met 1.600 pk heeft met de wind die zo’n klein plaatje vangt.

De conclusie? Natuurlijk zorgt een kentekenplaat voor een iets hoger verbruik en snoept ie een fractie van je actieradius af. Een fractie. We hebben het misschien over een enkele kilometer op jaarbasis. De boete voor het niet rijden met een kenteken is 140 euro, plus nog wat administratiekosten. Als je altijd zonder plaat rijdt, dan vang je waarschijnlijk meer dan één boete per jaar. Een brandstof- of energiebesparing van honderden euro’s ga je niet redden. Laat dat onooglijke ding dus voorlopig maar op je bumper zitten. Potver.

Reacties
  1. Arjan zegt op 3 oktober 2020 om 12:42:

    Heel vreemd artikel, als Tesla zegt dat het toevoegt betekend dat er zonder kentekenplaat dus die 11% minder weerstand is.
    Deze zin klopt dan niet
    Dat klinkt als vrij veel. Betekent het dan dat als je de nummerplaat weghaalt, dat je 11 procent minder luchtweerstand hebt en dus zuiniger rijdt? Zo makkelijk werkt het helaas niet. Het bedekte stuk bumper heeft ongeveer dezelfde vorm als de kentekenplaat en dat stuk frontaal oppervlak zal ruwweg voor dezelfde weerstand zorgen.

    Eh, ze zeggen dat het toevoegt dus zonder is de weerstand 11% minder. Dus zuiniger, als het zo’n groot verschil is moet dit makkelijk te testen zijn door TG. Tank 2 tesla vol, rij gelijk op met en zonder kenteken, zie het verschil. Doe de test op de terugweg omgekeerd. En zie of er verschil in bereik in km is. Anders een broodje aap verhaal.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken