Stop de klok – de eerste klantenauto’s worden inmiddels in elkaar gezet. Tussen de eerste aankondiging van de Mercedes-AMG One en de start van de productie zitten 1.794 dagen. Bijna vijf jaar, dus. En dat voor een aandrijflijn die eigenlijk al bestond. Mercedes heeft al eerder toegegeven dat ze het flink onderschat hadden hoeveel moeite het was om een F1-motor te converteren voor straatgebruik. Vanaf nul beginnen was waarschijnlijk eenvoudiger geweest.

Maar goed, ze zijn er. De Mercedes-AMG One is eindelijk klaar en de F1-auto voor op straat wordt nu geproduceerd. Het merk deelt het goede nieuws met een reeks foto’s uit de fabriek, en daar is goed te zien hoe klein zo’n V6-motor uit de F1 nou eigenlijk is. En hoe groot de aandrijfunit wordt als álle onderdelen gemonteerd zijn. Hieronder zie je het piepkleine onderblok van de 1,6-liter V6-motor. Aah, schattig.

De benzinemotor produceert in z’n uppie al 574 pk, wat heel indrukwekkend is voor zo’n klein ding. Daar is wel een turbo voor nodig, die nog op de V6 komt. Daarnaast moet er nog een zeventraps automaat aan én een elektromotor. Met alle hybride systemen, spruitstukken en accessoires wordt het ineens een flinke powerunit, zoals je hieronder ziet.

Met hulp van nog twee elektromotoren op de vooras produceert de Mercedes-AMG One uiteindelijk 1.063 pk. Daartegenover staat een gewicht van 1.695 kilo. Vijf jaar later zijn deze specificaties al links en rechts overtroffen, maar het blijft enorm cool dat je met een authentieke F1-motor in de Mercedes-AMG One de weg op kunt.

Verdere specificaties Mercedes-AMG One

Langzaam is de AMG One trouwens niet. De 0-100-tijd is 2,9 seconden, de 0-200-tijd is 7 seconden en de 300 km/u haalt de auto vanuit stilstand in 15,6 seconden. De topsnelheid is 352 km/u. Meer dan je nodig gaat hebben onderweg naar de supermarkt. AMG bouwt slechts 275 exemplaren van de F1-auto met APK-plicht.

Lees ook: De Aston Martin Valkyrie is al afgeleverd in Nederland

50 specialisten sleutelen de Mercedes-AMG One in elkaar in het Engelse Coventry. Fabriekscoureurs van Mercedes testen alle exemplaren voordat ze naar het AMG-hoofdkwartier in Affalterbach gaan. Elke klant krijgt daar een technische briefing, zodat hij of zij met de auto leert om te gaan.

Advertentie

Reacties

  • Adje says at 12 augustus 2022:

    Wat een gewicht, belachelijk!

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie