
Geen moment hebben we tijdens onze rijtest met BMW M2 gedacht ‘weet je wat mist? Extra vermogen’. BMW denkt daar blijkbaar anders over. Net als de gefacelifte M3 en M4 krijgt ook de M2 er 20 pk bij. Ook de 218i, 220i, 220d, 230i en M240i Coupé-modellen worden meegenomen bij deze facelift. De ontwerpupdate is niet zo rigoureus als de nieuwe generatie 1-serie heeft ondergaan.
Na de update is de M240i nog altijd een interessant alternatief voor de volbloed M2. Deze 2-serie krijgt de bekende 3,0-liter zes-in-lijn met vierwielaandrijving en 374 pk. Daarmee is de 0-naar-100-tijd 4,3 seconden. De vernieuwde M2 met automaat doet 4 seconden over de sprintje (de handbakversie heeft 4,2 seconden nodig). Beide auto’s stoppen standaard met accelereren bij 250 km/u.
Waarom zou je nog een M2 kopen?
De BMW M2 kost in Nederland 123.969 euro en de M240i kost ‘slechts’ 90.483 euro. Als je toch geen handbak wilt of juist wél vierwielaandrijving, dan is de keuze makkelijk gemaakt. De BMW M2 heeft trouwens 480 pk en het vermogen gaat altijd naar de achterwielen. De automaat heeft 600 Nm en de handbak 550 Nm. De topsnelheid van de M2 kun je optioneel vermogen naar 285 km/u.
Voor liefhebbers zal de achterwielaandrijving al reden genoeg zijn om de M2 te zien. Bovendien is er bij zo’n M2 natuurlijk meer aan de hand dan alleen het vermogen: het onderstel is anders, hij ziet er dikker uit en hij zal zich beter thuis voelen op het circuit. En die handbak: geniet er nog maar van nu het nog kan, want die heeft geen eeuwig leven.
Je kunt de vernieuwde M2 bestellen in de kleur ‘Twillight Purple’ die de BMW transformeert in een 1.725 kilo wegende blauwe plek. Als ie je aan de Daytona Violet E36 M3 doet denken, krijg je tien punten. Daarnaast is er in de cabine een nieuw stuur met een vlakke onderkant, BMW’s nieuwste iDrive-systeem voor de infotainment en optioneel M Carbon-kuipstoeltjes.
Specificaties en prijzen van de BMW 2-series
Naast de M2 en M240i zijn er ook verstandigere versies. Deze hebben altijd een automaat en achterwielaandrijving. De 218i (56.805 euro) heeft 156 pk, de 220i (58.677 euro) krijgt 184 pk en de 230i (63.798 euro) haalt 245 pk uit de viercilinder. Er is ook nog een diesel (64.581 euro) die 190 pk aan vermogen heeft. De sprintsnelheden variëren van 8,7 seconde in de goedkoopste 2-serie coupé tot 5,9 seconden in de 230i.
De veranderingen aan de andere 2-series
De facelift heeft niet veel gedaan aan het uiterlijk van de BMW 2-serie. Er zijn wat scherpere led-koplampen, aangepaste 18-inch wielen (of 19-inch wielen in de M240i) en wat kleine aanpassingen aan de bumpers. Verder worden de luchtinlaten, spiegelkappen, zijskirts, lipspoiler en het onderste deel van de achterbumper hoogglazend zwart gespoten.
Vanbinnen heeft de vernieuwde 2-serie een leer stuur en verschillende opties voor de bekleding. De twee schermen zijn onveranderd, maar het menu is wel anders dankzij het nieuwe iDrive-systeem. Zo zitten de knoppen voor de airco centraler in het scherm. Zet je de airco aan, dan verschijnt er ‘watervalverlichting’in de ventilatieopening. Ergens in augustus komt de facelift van de BMW 2-serie naar Nederland.
Eén reactie op “De snelle BMW M240i is een koopje in vergelijking met de nieuwe M2”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Nieuwe BMW 2-serie Gran Coupé is fraaier, duurder en goedkoper geworden

Waarom de BMW 2-serie duurder zou kunnen worden dan de X6

700 pk was nog nooit zo bereikbaar (maar je gaat er niet beter van rijden)

Vermogen BMW M2 CS bekend: heel erg veel

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Wat heeft de huidige BMW M2 gemeen met de BMW 1M uit 2010?

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

De nieuwe BMW M2 neemt het op tegen de Porsche 718 Cayman GT4 en de BMW 1M Coupé

Vorsteiner maakt een kleine musclecar van de nieuwe BMW M2

BMW M2 review: Hoe rijdt de laatste M met pure benzinemotor?

De BMW M2 met M Performance-onderdelen lijkt zo uit Fast & Furious te komen

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Beetje dure instap BMW (duidelijk onder de M3) , voor minder geld heb je ook een 300pk Alpine 110, die veel exclusiever is en lichter en sneller.