Geen moment hebben we tijdens onze rijtest met BMW M2 gedacht ‘weet je wat mist? Extra vermogen’. BMW denkt daar blijkbaar anders over. Net als de gefacelifte M3 en M4 krijgt ook de M2 er 20 pk bij. Ook de 218i, 220i, 220d, 230i en M240i Coupé-modellen worden meegenomen bij deze facelift. De ontwerpupdate is niet zo rigoureus als de nieuwe generatie 1-serie heeft ondergaan.

Na de update is de M240i nog altijd een interessant alternatief voor de volbloed M2. Deze 2-serie krijgt de bekende 3,0-liter zes-in-lijn met vierwielaandrijving en 374 pk. Daarmee is de 0-naar-100-tijd 4,3 seconden. De vernieuwde M2 met automaat doet 4 seconden over de sprintje (de handbakversie heeft 4,2 seconden nodig). Beide auto’s stoppen standaard met accelereren bij 250 km/u.

Waarom zou je nog een M2 kopen?

De BMW M2 kost in Nederland 123.969 euro en de M240i kost ‘slechts’ 90.483 euro. Als je toch geen handbak wilt of juist wél vierwielaandrijving, dan is de keuze makkelijk gemaakt. De BMW M2 heeft trouwens 480 pk en het vermogen gaat altijd naar de achterwielen. De automaat heeft 600 Nm en de handbak 550 Nm. De topsnelheid van de M2 kun je optioneel vermogen naar 285 km/u.

Voor liefhebbers zal de achterwielaandrijving al reden genoeg zijn om de M2 te zien. Bovendien is er bij zo’n M2 natuurlijk meer aan de hand dan alleen het vermogen: het onderstel is anders, hij ziet er dikker uit en hij zal zich beter thuis voelen op het circuit. En die handbak: geniet er nog maar van nu het nog kan, want die heeft geen eeuwig leven.

  • BMW M240i facelift 2024 interieur middenconsole handbak pook
    Foto: © BMW
  • BMW M2 facelift 2024 rijdend voorkant
    Foto: © BMW
  • BMW M2 facelift 2024 zijkant
    Foto: © BMW
  • BMW M2 facelift 2024 achterkant
    Foto: © BMW
  • BMW M240i facelift 2024 interieur stoelen zijkant
    Foto: © BMW
  • BMW M240i facelift 2024 interieur middenconsole handbak pook
  • BMW M2 facelift 2024 rijdend voorkant
  • BMW M2 facelift 2024 zijkant
  • BMW M2 facelift 2024 achterkant
  • BMW M240i facelift 2024 interieur stoelen zijkant

Je kunt de vernieuwde M2 bestellen in de kleur ‘Twillight Purple’ die de BMW transformeert in een 1.725 kilo wegende blauwe plek. Als ie je aan de Daytona Violet E36 M3 doet denken, krijg je tien punten. Daarnaast is er in de cabine een nieuw stuur met een vlakke onderkant, BMW’s nieuwste iDrive-systeem voor de infotainment en optioneel M Carbon-kuipstoeltjes.

Specificaties en prijzen van de BMW 2-series

Naast de M2 en M240i zijn er ook verstandigere versies. Deze hebben altijd een automaat en achterwielaandrijving. De 218i (56.805 euro) heeft 156 pk, de 220i (58.677 euro) krijgt 184 pk en de 230i (63.798 euro) haalt 245 pk uit de viercilinder. Er is ook nog een diesel (64.581 euro) die 190 pk aan vermogen heeft. De sprintsnelheden variëren van 8,7 seconde in de goedkoopste 2-serie coupé tot 5,9 seconden in de 230i.

De veranderingen aan de andere 2-series

De facelift heeft niet veel gedaan aan het uiterlijk van de BMW 2-serie. Er zijn wat scherpere led-koplampen, aangepaste 18-inch wielen (of 19-inch wielen in de M240i) en wat kleine aanpassingen aan de bumpers. Verder worden de luchtinlaten, spiegelkappen, zijskirts, lipspoiler en het onderste deel van de achterbumper hoogglazend zwart gespoten.

Vanbinnen heeft de vernieuwde 2-serie een leer stuur en verschillende opties voor de bekleding. De twee schermen zijn onveranderd, maar het menu is wel anders dankzij het nieuwe iDrive-systeem. Zo zitten de knoppen voor de airco centraler in het scherm. Zet je de airco aan, dan verschijnt er ‘watervalverlichting’in de ventilatieopening. Ergens in augustus komt de facelift van de BMW 2-serie naar Nederland.

Reacties

  • Chris heeft op 14 juni 2024 geschreven:

    Beetje dure instap BMW (duidelijk onder de M3) , voor minder geld heb je ook een 300pk Alpine 110, die veel exclusiever is en lichter en sneller.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)