
Even geen Spider of Aperta als benaming – dit is de Ferrari 296 GTS, de open versie van de 296 GTB. Net als bij de 812 staan de letters voor ‘Gran Turismo Spider’. Ferrari kiest voor een metalen klapdak dat in 14 seconden tot een snelheid van 45 km/u open en dicht kan.
Door de dakconstructie en enkele verstevigingen weegt de GTS 70 kilo meer dan de GTB. Het totaalgewicht van de Ferrari 296 GTS is 1.540 kilo.
De bekende V6-motor voor de Ferrari 296 GTS
Ferrari ontwikkelde een nieuwe V6-motor voor de 296 GTB. Dezelfde zescilinder met exact hetzelfde vermogen ligt in deze Ferrari 296 GTS. De cilinderbanken zijn op 120 graden van elkaar geplaatst, zodat er in het midden ruimte is voor de turbo’s – dit wordt ook wel een hot V genoemd. De motor produceert 221 pk per liter, wat nog altijd een record is voor een productieauto. Ferrari stelt de V6 tentoon door een glazen plaat als motorkap.
Het vermogen van de V6 is 663 pk en het totale vermogen van de hybride aandrijflijn is 830 pk. De auto kan volledig elektrisch 25 kilometer ver komen. Het gecombineerde vermogen gaat via een automaat naar de achterwielen. De 0-100-tijd is met 2,9 seconden gelijk aan die van de 296 GTB, maar de 0-200-tijd van 7,6 seconden duurt 0,3 tel langer. De topsnelheid is wederom ‘ruim 330 km/u’.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Voor wie handig is met ducttape en WD40 is hier een zeer goedkope Ferrari

Ferrari eert F1-overwinning van Michael Schumacher in 2004 met deze 296 GTB F2004

Ferrari 296 Challenge verliest elektromotor, kentekenplaat en 130 pk

Als de Ferrari 296 GTB al zo snel voelt als een LaFerrari, waar gaat het dan heen?

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Herken jij welke populaire Ferrari verbouwd is voor deze 865.000 euro kostende auto?

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
