
Even geen Spider of Aperta als benaming – dit is de Ferrari 296 GTS, de open versie van de 296 GTB. Net als bij de 812 staan de letters voor ‘Gran Turismo Spider’. Ferrari kiest voor een metalen klapdak dat in 14 seconden tot een snelheid van 45 km/u open en dicht kan.
Door de dakconstructie en enkele verstevigingen weegt de GTS 70 kilo meer dan de GTB. Het totaalgewicht van de Ferrari 296 GTS is 1.540 kilo.
De bekende V6-motor voor de Ferrari 296 GTS
Ferrari ontwikkelde een nieuwe V6-motor voor de 296 GTB. Dezelfde zescilinder met exact hetzelfde vermogen ligt in deze Ferrari 296 GTS. De cilinderbanken zijn op 120 graden van elkaar geplaatst, zodat er in het midden ruimte is voor de turbo’s – dit wordt ook wel een hot V genoemd. De motor produceert 221 pk per liter, wat nog altijd een record is voor een productieauto. Ferrari stelt de V6 tentoon door een glazen plaat als motorkap.
Het vermogen van de V6 is 663 pk en het totale vermogen van de hybride aandrijflijn is 830 pk. De auto kan volledig elektrisch 25 kilometer ver komen. Het gecombineerde vermogen gaat via een automaat naar de achterwielen. De 0-100-tijd is met 2,9 seconden gelijk aan die van de 296 GTB, maar de 0-200-tijd van 7,6 seconden duurt 0,3 tel langer. De topsnelheid is wederom ‘ruim 330 km/u’.
Meer van TopGear


Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Voor wie handig is met ducttape en WD40 is hier een zeer goedkope Ferrari

Ferrari eert F1-overwinning van Michael Schumacher in 2004 met deze 296 GTB F2004

Ferrari 296 Challenge verliest elektromotor, kentekenplaat en 130 pk

Als de Ferrari 296 GTB al zo snel voelt als een LaFerrari, waar gaat het dan heen?

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld
