
Even geen Spider of Aperta als benaming – dit is de Ferrari 296 GTS, de open versie van de 296 GTB. Net als bij de 812 staan de letters voor ‘Gran Turismo Spider’. Ferrari kiest voor een metalen klapdak dat in 14 seconden tot een snelheid van 45 km/u open en dicht kan.
Door de dakconstructie en enkele verstevigingen weegt de GTS 70 kilo meer dan de GTB. Het totaalgewicht van de Ferrari 296 GTS is 1.540 kilo.
De bekende V6-motor voor de Ferrari 296 GTS
Ferrari ontwikkelde een nieuwe V6-motor voor de 296 GTB. Dezelfde zescilinder met exact hetzelfde vermogen ligt in deze Ferrari 296 GTS. De cilinderbanken zijn op 120 graden van elkaar geplaatst, zodat er in het midden ruimte is voor de turbo’s – dit wordt ook wel een hot V genoemd. De motor produceert 221 pk per liter, wat nog altijd een record is voor een productieauto. Ferrari stelt de V6 tentoon door een glazen plaat als motorkap.
Het vermogen van de V6 is 663 pk en het totale vermogen van de hybride aandrijflijn is 830 pk. De auto kan volledig elektrisch 25 kilometer ver komen. Het gecombineerde vermogen gaat via een automaat naar de achterwielen. De 0-100-tijd is met 2,9 seconden gelijk aan die van de 296 GTB, maar de 0-200-tijd van 7,6 seconden duurt 0,3 tel langer. De topsnelheid is wederom ‘ruim 330 km/u’.
Meer van TopGear


Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Voor wie handig is met ducttape en WD40 is hier een zeer goedkope Ferrari

Ferrari eert F1-overwinning van Michael Schumacher in 2004 met deze 296 GTB F2004

Ferrari 296 Challenge verliest elektromotor, kentekenplaat en 130 pk

Als de Ferrari 296 GTB al zo snel voelt als een LaFerrari, waar gaat het dan heen?

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg
