
Even geen Spider of Aperta als benaming – dit is de Ferrari 296 GTS, de open versie van de 296 GTB. Net als bij de 812 staan de letters voor ‘Gran Turismo Spider’. Ferrari kiest voor een metalen klapdak dat in 14 seconden tot een snelheid van 45 km/u open en dicht kan.
Door de dakconstructie en enkele verstevigingen weegt de GTS 70 kilo meer dan de GTB. Het totaalgewicht van de Ferrari 296 GTS is 1.540 kilo.
De bekende V6-motor voor de Ferrari 296 GTS
Ferrari ontwikkelde een nieuwe V6-motor voor de 296 GTB. Dezelfde zescilinder met exact hetzelfde vermogen ligt in deze Ferrari 296 GTS. De cilinderbanken zijn op 120 graden van elkaar geplaatst, zodat er in het midden ruimte is voor de turbo’s – dit wordt ook wel een hot V genoemd. De motor produceert 221 pk per liter, wat nog altijd een record is voor een productieauto. Ferrari stelt de V6 tentoon door een glazen plaat als motorkap.
Het vermogen van de V6 is 663 pk en het totale vermogen van de hybride aandrijflijn is 830 pk. De auto kan volledig elektrisch 25 kilometer ver komen. Het gecombineerde vermogen gaat via een automaat naar de achterwielen. De 0-100-tijd is met 2,9 seconden gelijk aan die van de 296 GTB, maar de 0-200-tijd van 7,6 seconden duurt 0,3 tel langer. De topsnelheid is wederom ‘ruim 330 km/u’.
Meer van TopGear


Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Voor wie handig is met ducttape en WD40 is hier een zeer goedkope Ferrari

Ferrari eert F1-overwinning van Michael Schumacher in 2004 met deze 296 GTB F2004

Ferrari 296 Challenge verliest elektromotor, kentekenplaat en 130 pk

Als de Ferrari 296 GTB al zo snel voelt als een LaFerrari, waar gaat het dan heen?

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?
