Het is misschien wel de mooiste Ferrari van het moment: de Ferrari 296 GTB. Dat is natuurlijk volledig subjectief en lastig om te beoordelen, want er zijn veel Ferrari’s en ze zijn allemaal spectaculair. En ondanks dat ze voorzien zijn van een aandrijflijn met 820 pk, zien sommigen – wij zeker niet – het als een ietwat lieve, schattige instap-Ferrari. Welnu, aan dat zojuist bedachte imago gaat een abrupt einde komen met een nieuwe versie, de ‘Ferrari 296 VS’.
Dat meldt het Amerikaanse Carbuzz. Dit doorgaans uitstekend ingelichte medium heeft uit betrouwbare bron vernomen dat de 296-familie wordt uitgebreid. Nu kun je ‘m al bestellen als standaard-uitvoering of als iets sportievere Assetto Fiorano. Die laatste bestel je als je af en toe ook een trackday wil doen met je Ferrari. Maar er komt nog een model boven, dat nog wordt aangeduid als Ferrari 296 VS.
De Ferrari 296 VS krijgt een gestript interieur, opgevoerde motor, harder onderstel
VS staat niet voor Verenigde Staten (alleen wij Nederlanders gebruiken die afkorting), maar Versione Speciale. Het is ook de aanduiding die Ferrari gebruikte voor de extra lichte en ruige versies van weleer, zoals de F12tdf en F8 Pista. Dat betekent dus niet slechts een iets lichtere variant met iets meer vermogen, maar ook vergaande aanpassingen aan de motor, het onderstel en het interieur. Qua uiterlijke kenmerken zal die wat kunnen lenen van de 296 Challenge, de raceversie:
De motor van de Ferrari 296 VS zal niet alleen meer vermogen leveren, maar ook meer kabaal maken. Nu klinkt de V6 zeker niet onaardig, maar een beetje meer drama is altijd welkom. Die 830 pk is een gecombineerd vermogen van de V6 en elektromotor. De zescilinder benzinemotor is goed voor 667 pk, de elektromotor doet er nog eens 167 pk bovenop. Hierdoor verbruikt de auto gemiddeld 1 op 15. De verwachting is dat Ferrari iets meer vermogen uit de V6 haalt en minder afhankelijk wordt van het elektrische aspect.
Niet de handling van een Amerikaanse jaren ’70 politieauto
Qua chassis zal de Ferrari 296 VS een stuk sportiever en strakker zijn. Niet dat de standaard 296 GTB (en GTS, de open versie) de bocht omgaat als een Amerikaanse politieauto uit de jaren ’70. De auto is in eerste instantie bedoeld voor het circuit, maar je kan er ook de weg mee op. Dat ga je ook merken aan het interieur, dat een nieuwe betekenis aan het woord kaal gaat geven. Verwacht schaalstoelen (racekuipen) en een sportstuur; verder zal Ferrari veel weglaten (en daar meer voor rekenen).
Lees ook: Ferrari werkt aan een bijzondere zes-in-lijn op waterstof
Volgens de bron introduceren de Italianen de Ferrari 296 VS aan het einde van april, behoorlijk snel dus. Voor verzamelaars en investeerders is dit groot nieuws, want ondanks een overvloed aan Ferrari’s zijn er te weinig ‘VS’-modellen geweest. Zo was er niet een van de F8 Tributo of van de SF-90. Normaal gesproken bouwt Ferrari hier zo’n vijfhonderd van (en dan daarna nog 500 open versies). Dankzij de lage productieaantallen zijn deze modellen uitstekende investeringsobjecten die doorgaans alleen maar in waarde stijgen.
Reacties