TopGear stapt net uit de nieuwe Ferrari California T. Binnenkort lees je in ons magazine het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Ferrari California T
Uitvoering: een blauwe
Locatie: Siena en omstreken
Weersomstandigheden: mei in Italië…
Wat reden we?
Ferrari's eerste auto met turbo's sinds de F40: de California T. Die meteen de flink gefacelifte vervanger vormt voor de standaard California.
Beviel het?
Absoluut, met wat kleine kanttekeningen. Om te beginnen zullen we de enorme olifant in de kamer even de deur uit helpen: het feit dat deze Ferrari twee turbo's heeft – kleine twin-scroll exemplaren – betekent niet dat ie aan karakter heeft moeten inboeten. De nieuwe V8 is 3.855 cc groot en 560 pk sterk – da's 0,4 liter minder en 70 pk méér dan voorheen – en doet behoorlijk veel moeite om het klassieke Ferrari-gevoel te behouden. Zo wordt het koppel in de eerste drie versnellingen licht begrensd, om mooi op te bouwen naarmate het toerental groeit. Dit zodat je geen typische turbomep krijgt en toch merkbaar sneller bent: 0 tot 100 duurt maar 3,6 seconden. De uitlaatspruitstukken zien eruit als slangennesten zodat de afstand die de gassen uit elke cilinder afleggen hetzelfde is, en dat zorgt weer voor fruitig en muzikaal genot – al mag het van ons bij hoge toeren best wat luider. Aan de andere kant: dit is vooral een GT, een cruiser, en daarmee bulder je toch meestal voort in een hogere versnelling.
Nog bijzonderheden?
Waar de motor een prettige verrassing is, hebben we wat meer twijfels bij de besturing, die voor het karakter van de auto wel erg snel en direct is en tegelijkertijd niet dezelfde heerlijke feedback geeft als in andere Ferrari's. Het onderstel is wel fenomenaal: het biedt je massa's grip en slokt grote en kleine oneffenheden op als heerlijke bordjes pasta. We hebben het nog niet over het uiterlijk gehad: dat is er wat ons betreft immens op vooruitgegaan. Alle carrosseriedelen zijn nieuw, behalve het dak, en de achterkant ziet er veel minder hoog en gedrongen uit. Het dashboard en de stoelen zijn gewijzigd, en er is een nieuw navigatiesysteem – nog een beetje buggy, maar dit was een beta-versie – waarop binnenkort ook Apple CarPlay beschikbaar komt. Nog steeds is de bagageruimte prima, zelfs met het dak open.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
De California T is vanaf nu te bestellen en stoot – jawel – een pak minder CO2 uit dan zijn voorganger, namelijk 250 g/km in plaats van 299 g/km. Dat scheelt in Nederland in de prijs: voortaan kun je vanaf 218.513 euro een California meenemen. De Belgische prijzen zijn nog niet bekend.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
De vorige California was een van de best verkochte Ferrari's ooit, ook al stuitte hij op wat kritiek van hardcore fans. Deze is zo mogelijk nog meer omstreden, maar ontpopt zich als een heerlijke GT voor levensgenieters die af en toe flink op willen schieten. Het voelde alsof we een Ferrari bestuurden met dikke handschoenen aan en oordopjes in: ietwat afstandelijk, maar nog altijd scherper en meer betrokken dan een Mercedes SL. Wat wel curieus is: de FF is ook een toermachine, en die biedt toch een groter feest voor je zintuigen.
Reacties