
Het onvermijdelijke is gebeurd: Ferrari’s eigenaardige wintersportmobiel met de vreemde naam krijgt een V8 met een turbo. Ferrari GTC4Lusso T is de naam.
De turbomotoren van Ferrari zijn curieuze dingen. Deze heeft een vermogen van 610 pk, maar dat is pas beschikbaar bij 7.500 tpm. En dat is vrij hoogtoerig voor een turboblok. Ferrari doet dat expres om een lineaire vermogensafgifte te faken, zodat het geblazen blok als een natuurlijk ademend exemplaar aanvoelt. Atmosferische motoren hebben immers ook pas hun piekvermogen hoog in de toeren.
En het koppel van de Ferrari GTC4Lusso T dan?
Het maximale koppel van 760 Nm is beschikbaar bij 3.000 tpm, wat weer aan de ouderwets hoge kant is. Vervangt de Ferrari GTC4Lusso T de V12-machine? Nee joh: de groot gemotoriseerde broer met 690 pk (bij 8.000 tpm) is er nog maar net en blijft dus gewoon naast de turbomachine bestaan. Hetzelfde 3,9-liter turboblok ligt ook in de Ferrari 488 GTB, maar daar heeft ie 670 pk. Het sprintje van 0-100 km/u duurt 3,5 seconden, dus 0,1 seconde langzamer dan de V12. De de top ligt ongeveer op 320 km/u.
Een ander opmerkelijk verschil met de V12-Lusso: de T heeft geen vierwielaandrijving, maar laat al het vermogen gewoon op de achterwielen los. Voordelen: het scheelt gewicht (hoe veel zegt Ferrari niet, alleen dat het verschil ‘significant’ is). En je kunt hem wat makkelijker dwars over een rotonde jakkeren, dunkt ons zo.
Op het eerste gezicht kunnen wij geen uiterlijke verschillen ontdekken tussen de geblazen en ongeblazen versie. Daarbij geven we eerlijk toe dat we niet te lang naar de gedrochtelijke knip-autootje/plak-achtergrondje foto’s willen kijken. Je zou zeggen dat een bedrijf als Ferrari wel geld heeft voor een Photoshop-licentie en een goede fotobewerker.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Ferrari BR20 is een GTC4Lusso zonder achterbank

BMW crasht tegen Porsche 918 en Ferrari GTC4Lusso

De snelste Ferrari’s van dit moment

Ferrari-museum opent nieuwe tentoonstelling

Remtest: Panamera vs GTC4Lusso (TopGear S26)

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Herken jij welke populaire Ferrari verbouwd is voor deze 865.000 euro kostende auto?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Waarom je Ferrari F40 van 3.000.000 euro mechanisch moet aanpassen

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
