Het onvermijdelijke is gebeurd: Ferrari’s eigenaardige wintersportmobiel met de vreemde naam krijgt een V8 met een turbo. Ferrari GTC4Lusso T is de naam.

De turbomotoren van Ferrari zijn curieuze dingen. Deze heeft een vermogen van 610 pk, maar dat is pas beschikbaar bij 7.500 tpm. En dat is vrij hoogtoerig voor een turboblok. Ferrari doet dat expres om een lineaire vermogensafgifte te faken, zodat het geblazen blok als een natuurlijk ademend exemplaar aanvoelt. Atmosferische motoren hebben immers ook pas hun piekvermogen hoog in de toeren.

En het koppel van de Ferrari GTC4Lusso T dan?

Het maximale koppel van 760 Nm is beschikbaar bij 3.000 tpm, wat weer aan de ouderwets hoge kant is. Vervangt de Ferrari GTC4Lusso T de V12-machine? Nee joh: de groot gemotoriseerde broer met 690 pk (bij 8.000 tpm) is er nog maar net en blijft dus gewoon naast de turbomachine bestaan. Hetzelfde 3,9-liter turboblok ligt ook in de Ferrari 488 GTB, maar daar heeft ie 670 pk. Het sprintje van 0-100 km/u duurt 3,5 seconden, dus 0,1 seconde langzamer dan de V12. De de top ligt ongeveer op 320 km/u.

Een ander opmerkelijk verschil met de V12-Lusso: de T heeft geen vierwielaandrijving, maar laat al het vermogen gewoon op de achterwielen los. Voordelen: het scheelt gewicht (hoe veel zegt Ferrari niet, alleen dat het verschil ‘significant’ is). En je kunt hem wat makkelijker dwars over een rotonde jakkeren, dunkt ons zo.

Op het eerste gezicht kunnen wij geen uiterlijke verschillen ontdekken tussen de geblazen en ongeblazen versie. Daarbij geven we eerlijk toe dat we niet te lang naar de gedrochtelijke knip-autootje/plak-achtergrondje foto’s willen kijken. Je zou zeggen dat een bedrijf als Ferrari wel geld heeft voor een Photoshop-licentie en een goede fotobewerker.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)