Ferrari LaFerrari Aperta is los

Of open 350 km/u rijden leuk is..? Geen idee, maar we willen het best proberen. Met de Ferrari LaFerrari Aperta bijvoorbeeld

Ferrari LaFerrari Aperta
Ferrari LaFerrari Aperta
Ferrari LaFerrari Aperta
Ferrari LaFerrari Aperta
Ferrari LaFerrari Aperta
Ferrari LaFerrari Aperta
Ferrari LaFerrari Aperta
Ferrari LaFerrari Aperta
Ferrari LaFerrari Aperta
Ferrari LaFerrari Aperta

Je had hem natuurlijk al gezien, maar dat maakt niet uit: wat ons betreft is elke aanleiding om je dit soort plaatjes nog eens om de oren te gooien een goede aanleiding. Hij werd zojuist officieel onthuld op de Salon van Parijs: de Ferrari LaFerrari Aperta.

Het enige echte nieuws is dat hij dus inderdaad, zoals vermoed, Aperta (het Italiaanse woord voor ‘open’) gaat heten. De open versie van Ferrari’s paradepaardje is technisch uiteraard grotendeels gelijk aan de coupé. Dat betekent, voor het geval het je even ontglipt was, dat hij voorzien is van een 800 pk leverende V12. Daarnaast is er een elektrapakket aanwezig dat het maximale vermogen opstuwt tot een woeste 963 pk. Daar won je niet zo lang geleden op je sloffen een Grand Prix mee. De V12 draait maximaal 9.250 toeren per minuut (stel je dat geluid eens voor!).

Hoe snel is de Ferrari LaFerrari Aperta?

Heel, heel snel. 0-100 km/u gaat in ‘minder dan drie seconden’. Vanuit stilstand naar 200 km/u duurt 7,1 seconden – dan rij jij in je modale middenklasser nog niet eens 100 km/u. De top bedraagt meer dan 350 km/u. Ferrari belooft dat de Aperta even stijf is als de coupé, en dat je qua rijden nergens aan zult merken dat hij geen dak heeft. Nou ja, behalve aan het feit dat je oren bloeden, dan. Diverse aerodynamische aanpassingen moeten er voor zorgen dat je tot op hoge snelheden ‘gewoon’ een gesprek zou moeten kunnen voeren.

Verder maakte Ferrari bekend de komende jaren met niet minder dan 70 special editions te komen. Dit in verband met het zeventigjarig bestaan van het bedrijf. Je moet dan denken aan speciale kleuren en race-liveries die teruggrijpen op het roemruchte verleden van het merk. Klinkt logisch. Alles wat maar enigszins naar ‘gelimiteerde editie’ ruikt, krijgt immers onmiddellijk verzamelaarswaarde, wat de prijs meteen lekker opdrijft. En als er iets is wat Ferrari goed kan, naast het bouwen van fenomenale sportauto’s, is het geld verdienen… Wat ook weer moge blijken uit het prijskaarte van de LaFerrari Aperta: zo’n 3,5 miljoen euro.

Blikje achter/voor de schermen? Zo zien de Ferrari LaFerrari Aperta en zijn vriendjes er op de beurs in Parijs uit.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws