Ja, Ferrari gaat een SUV bouwen, de Ferrari Purosangue. Nee, dit zijn niet de officiële beelden – want die zijn nog niet openbaar. Stop met pruilen en zet je pragmatische hoedje op. Beschouw dit niet als een SUV, beschouw dit als een manier om de Ferrari’s die we kennen en waarvan we houden voor de toekomst veilig te stellen. De echte, oude Ferrari-watchers hebben het er maar druk mee gehad: de SUV uit Maranello.

Zelden zijn er over een voertuig – want dat is het uiteindelijk toch – meer geruchten geweest, is er meer ontkend, en werd de komst ervan uiteindelijk met meer tegenzin bevestigd. Tot op de dag van vandaag maakt praten over de SUV de top van het bedrijf niet blij. De SF90 Stradale is net gelanceerd, er komen dit jaar nog drie nieuwe Ferrari’s op de markt – en de Purosangue is daar niet bij. We krijgen ’m eind 2021 wel een keer te zien, en tot die tijd: niente.

Laten we eens op een rij zetten wat we wel weten. TG was erbij toen wijlen Sergio Marchionne de toenmalige Ferrari-CEO Luca di Montezemolo de macht ontnam, in een emotionele persconferentie tijdens de Parijse autoshow van 2014. ‘Hij wil een truck gaan bouwen!’ riep laatst­genoemde met tranen in zijn ogen. Het was dat keerpunt, plus de geplande beursgang, plus de volumes die Marchionne wilde gaan produceren, waardoor hun relatie terminaal verzuurde.

In Detroit vroegen we de grote baas afgelopen jaar nog persoonlijk wanneer we de Ferrari-‘truck’ mochten verwelkomen. ‘Noemde je het nou een truck?’ Hoe zou hij het dan noemen? ‘Ik zou het een FUV noemen. Het is hoe Ferrari denkt dat een utility vehicle eruit zou moeten zien.’

Kon hij dat toelichten?

‘Ja, Het is hoe Ferrari vindt dat een utility vehicle eruit zou moeten zien. Kijk, hij zal rijden als een Ferrari, dat moet wel. We zouden anders niet weten hoe we ’m zouden moeten bouwen. Er zijn genoeg mensen buiten Ferrari die gek zouden worden als ik dat zou proberen. Gewoon een utility vehicle? Dan krijg ik een pak op mijn donder. Ik zal trouwens misschien toch wel een pak op mijn donder krijgen.’

Sindsdien zijn er dingen veranderd, niet in de laatste plaats door het trieste overlijden van Marchionne zelf. Maar diens vervanger, Louis Camilleri, die een ambitieus, riskant en hoogdravend vijfjarenplan erfde, moest eerst het rode schip in rustiger vaarwater brengen en investeerders ervan overtuigen dat Ferrari zou blijven groeien zonder minder exclusief te worden. Lambor­ghini heeft ondertussen al bewezen dat het juiste product wonderen kan bewerkstelligen: de Urus is een enorme hit.

Puristen vinden het niets

Aangezien Enzo Ferrari niet eens kon leven met een vierdeurs Ferrari, laat staan met een enorme SUV, is het geen wonder dat de puristen met stomheid zijn geslagen. Maar als de Ferrari Purosangue de nieuwe aluminium en koolstofvezel multi-materiaal structuurmix van de SF90 krijgt, plus een voor hem herziene versie van de hybride aandrijving van die auto – drie elektromotoren om een 3,9-liter twin-turbo V8 heen – en herinneringen oproept aan Ferrari’s legendarische GT’s in het omhulsel van een soort vergrote vierdeurs coupé… Zou dat dan, alles bij elkaar opgeteld, zo erg zijn?

Onze bronnen suggereren dat de Ferrari Purosangue er ook komt met een reguliere aandrijflijn, en gebruik zal maken van Ferrari’s nieuwe architectuur met ‘voorin geplaatste middenmotor’, met een dubbele koppeling en een trans­axle. De SF90 laat zien hoe Ferrari tegenwoordig denkt over interactie tussen mens en machine; we verwachten dan ook dat de Ferrari Purosangue voor het merk grensverleggend zal zijn qua connectiviteit, luxe en comfort.

Om kort te gaan: hij wordt prachtig, praktisch, supersnel, en zal in staat zijn om dingen te doen die geen enkele Ferrari ooit eerder heeft gedaan. Noem de Ferrari Purosangue alleen geen truck. En houd in je achterhoofd dat de winst die ermee zal worden gemaakt de Ferrari’s gaat financieren die je wél echt wilt hebben.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)