Soms kun je het nieuws voorspellen. Als er een nieuwe auto onthuld wordt die iets weg heeft van een duurder model, dan weet je zeker dat er een tuner in dat gat springt. Zo heb je diverse bodykits om je Suzuki Jimny op een G-klasse te laten lijken, bijvoorbeeld. En toen we ruim een jaar geleden de nieuwe Crown aan je voorstelden, kon je voorspellen dat er een Ferrari-bodykit zou komen. En die is er nu, waardoor je de buren echt kunt foppen.

De Toyota Crown Sport dus. Om teleurstelling te voorkomen: het is een model voor de Japanse markt en in Nederland kun je hem niet zomaar bestellen. Importeren mag natuurlijk altijd. Laten we gelijk een open deur intrappen door te zeggen dat de auto aanzienlijk goedkoper is dan een Ferrari Purosangue. In Japan haal je er al eentje voor zo’n 36.000 euro. Dit is bij Ferrari net aan de jaarlijkse brandstofrekening. De SUV van Ferrari kost je minimaal 533.000 euro en dat is nog zonder prijzige opties.

Het Japanse Aero Over maakt de bodykit voor de Toyota Crown Sport. Het is niet zo dat je de halve auto om moet bouwen voor de Purosangue: aan de neus verandert de tuner nauwelijks iets. De nieuwe gele logootjes doen een hoop voor de Ferrari-uitstraling. Aan de achterkant zijn de wijzigingen ingrijpender met grote uitlaten en een uitgesproken diffuser. Wat de bodykit kost, is niet bekend.

Deze budget-Ferrari wil je niet horen

Aangezien het een Toyota is, krijg je een verstandige hybride aandrijflijn. De aandrijflijnen zijn vergelijkbaar met die van de Toyota RAV4. Je kunt hem met of zonder stekker bestellen, maar de benzinemotor is altijd een 2,5-liter viercilinder met een CVT-automaat. De automaat houdt de motor vaak op een constant toerental, wat niet bepaald inspirerend klinkt. De ruim 300 pk is dan weer best oké.

Lees meer: Je kunt nu ook je Mazda MX-5 ombouwen tot Ford Mustang

Deze budget-Ferrari staat nu op de Tokyo Motor Show. Overigens moeten we een kleine nuance aanbrengen: de Toyota Crown Sport werd al onthuld voordat het uiterlijk van de Purosangue bekend werd. Dus moeten we voortaan bij berichten over de Ferrari gaan spreken over een te dure Toyota? Dat zou eigenlijk wel zo eerlijk zijn.

Reacties

  • Martin heeft op 14 januari 2025 geschreven:

    Ik ben 2 maanden geleden op de Autoroute ingehaald door een Purosangue.

    Quote uit bovenstaand artikel: “De automaat houdt de motor vaak op een constant toerental, wat niet bepaald inspirerend klinkt”

    Ik heb zelf een inline-6, dus vergeleken met de Toyota zal m’n auto glorieus klinken.
    Vergeleken met de Purosangue… abslouut geen vergelijk. Niet eens in dezelfde wedstrijd.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)