De hele dag sudderde het al een beetje: er zou een nieuwe Ferrari onthuld worden. Na een teaser van het merk op Instagram was het duidelijk dat het een GT-achtige zou worden, waarschijnlijk met V8, wellicht een soort coupéversie van de Portofino. Nou, kijk eens aan: het internet zat er niet eens zo ver naast. Dit is de Ferrari Roma, volgens het merk een ‘V8 2+ coupé’ met de motor voorin. En, het mag gezegd worden: hij is bloedjemooi.
Na sommige gatenkaas-ontwerpen van Ferrari vroegen we ons de laatste tijd af of ze misschien even in een klein dipje zaten qua design. Maar de Ferrari Roma zet ons op onze plek: dit is sierlijkheid en kracht ten voeten uit. Een lage daklijn, korte overhangs, een gespierd en toch slank silhouet, de juiste welvingen… Hmm… Sorry, we zouden zomaar even wegdromen.
Wat is de Ferrari Roma precies?
Is het gewoon een Portofino met een vast dak? Niet helemaal. Zo ontbeert de Ferrari Roma de kenmerkende inkepingen op de flanken, en de neus en kont zijn compleet anders. Ook de afmetingen komen niet overeen: de Roma is zo’n 7 centimeter langer en een stukje breder dan de Portofino. En hij is natuurlijk lichter, veel lichter. Het drooggewicht dat Ferrari opgeeft, ligt met 1.472 kilo bijna 200 kilo lager.
Ook heeft hij meer vermogen. De Ferrari Roma heeft dezelfde 3,9-liter twin-turbo V8 aan boord, maar in dit geval met 620 pk. De Portofino moet het doen met ‘slechts’ 600 pk. Het koppel is met 760 Nm wel gelijk, en ook de prestaties ontlopen elkaar niet veel. De Roma doet 0 naar 100 in 3,4 seconden, tegen 3,5 voor de Portofino. De topsnelheid ligt in beide gevallen op ‘meer dan 320 km/u’. De V8 is in de Roma gekoppeld aan de nieuwe achttraps DCT-transmissie die debuteerde in de SF90 Stradale.
Wanneer kan ik de Ferrari Roma bestellen?
Geen idee. Ferrari laat momenteel nog weinig specifieks los over haar nieuwe snoepje. Naast de specificaties melden ze alleen dat hij vanavond werd onthuld op een speciaal evenement voor klanten in – hoe kan het ook anders – Rome. ‘Met zijn onderscheidende flair en stijl is de auto een hedendaagse vertegenwoordiging van de zorgeloze, plezierige manier van leven die Rome in de jaren vijftig en zestig kenmerkte’, aldus het merk. Daar worden we dus nog niet veel wijzer van. Meer details – zoals de introductiedatum en prijzen – melden we uiteraard zodra we ze hebben.
Reacties