Het modelgamma van Ferrari gaat op de schop. Het Italiaanse sportwagenmerk heeft relatief veel modellen in het gamma die vrij kort mee gaan. Het goede nieuws daaraan: er zijn veel introducties met nieuwe of vernieuwde modellen. Het slechte nieuws: we moeten geregeld afscheid nemen van auto’s die we hier op de TopGear-redactie een warm hart toedragen. In dit geval stopt Ferrari met de drie mooiste modellen. Dat meldt de Italiaanse sportwagenfabrikant in hun kwartaalrapport.
De eerste is de Ferrari SF-90. Deze kwam in 2019 op de markt en is de eerste plug-in hybride van de Italianen. Uiteraard wel een hybride á la Ferrari: dus een 220 pk sterke elektromotor die een 780 pk sterke V8 assisteert. Zoals wel vaker bij Ferrari’s het geval is, komt de auto totaal niet gedateerd over, maar trekt men de stekker uit het project. Een opvolger staat overigens gewoon op de planning.
Nog een Ferrari uit productie
De Ferrari Roma is de tweede die Ferrari uit productie neemt. De orderboeken voor deze auto waren al een tijdje gesloten, dus is het niet meer dan logisch. Let wel, het gaat specifiek om de Ferrari Roma in coupé-vorm, de Spider blijft nog een tijdje te bestellen. De Roma was bij zijn introductie de eerste achtcilinder-Ferrari coupé. Daarnaast is het ook een zeer fraaie elegante GT in een tijd van overgestileerde supercars. We zullen de Roma dan ook ten zeerste missen. Over een opvolger is er helaas nog niets bekend.
Tenslotte is de Ferrari 812 Competizione A ook aan het einde van zijn latijn. Dat is op zich niet zo’n heel vreemde beslissing, want de opvolger – de 12cilindri – is een tijdje geleden al voorgesteld. Deze auto neemt het stokje over als het gaat om de ultieme gran tourer met twaalfcilinder in de neus. Overigens was de 812 Competizione A al lang en breed uitverkocht voordat Ferrari de productie startte.
Veel vraag naar twaalfcilinders
Het gaat Ferrari voor de wind op dit moment. Daarmee doelen we niet op de prestaties van het Formule 1-team, uiteraard. De autodivisie verkocht in juni 2024 namelijk 3.228 auto’s, een stijging van 2 procent. Volgens Ferrari is er op dit moment veel animo voor de 12cilindri en de Purosangue, eveneens aangedreven door een twaalfcilinder. Om te voorkomen dat Ferrari een SUV-merk wordt, zal maximaal 20% van de productie een Purosangue zijn. Vandaar dat de productieslots tot en met 2026 al vergeven zijn.
Poulusma heeft op 5 augustus 2024 geschreven:
Ze waren in de jaren 90 al gestopt met hun mooiste modellen toch?