Je houdt het nu niet meer voor mogelijk, maar de Fisker Karma was ooit een bescheiden succes in Nederland. Nog voordat de eerste auto in Nederland arriveerde in 2011, verkocht importeur Kroysmans al honderd exemplaren. Maar helaas, zelfs een knap staaltje sluikreclame in de serie Two and a Half Men kon het merk niet redden. Echt overlijden deed het merk nooit helemaal, en nu is het zelfs dubbel terug. Hoe zit het nou precies met Fisker en Karma?

Bloomberg becijferde dat Fisker zo’n 660.000 dollar verlies maakte per verkochte Karma. Je hoeft geen bedrijfseconoom te zijn om te weten dat dat geen lekkere businesscase is. Toen de autofabrikant uiteindelijk failliet ging in 2014, kocht een Chinees bedrijf de overblijfselen op. De Chinezen vonden de naam ‘Karma’ wel mooi en gebruikten dit als merknaam. En zo werd de Karma Revero geboren, wat dus eigenlijk gewoon een Fisker Karma is.

De oude Fisker Karma is nog steeds te koop

De Karma Revero kreeg zo’n vijf jaar geleden een ingrijpende facelift waarbij de 2,0-liter motor van GM werd omgewisseld voor een 1,5-liter motortje van BMW. Maar deze auto, die in de basis dus meer dan tien jaar oud is, kun je nu nog steeds kopen. Er is in Nederland zelfs een importeur die je een Revero wil verkopen.

  • Karma Automotive Gysera (Geen Fisker Karma)
    Foto: © Karma Automotive
  • Karma Automotive Gysera bekerhouders (Geen Fisker Karma)
    Foto: © Karma Automotive
  • Karma Automotive Gysera (Geen Fisker Karma)
    Foto: © Karma Automotive
  • Foto: © Karma Automotive
  • Karma Automotive Gysera (Geen Fisker Karma)
    Foto: © Karma Automotive
  • Karma Automotive Gysera (Geen Fisker Karma)
    Foto: © Karma Automotive
  • Karma Automotive Gysera (Geen Fisker Karma)
  • Karma Automotive Gysera bekerhouders (Geen Fisker Karma)
  • Karma Automotive Gysera (Geen Fisker Karma)
  • Karma Automotive Gysera (Geen Fisker Karma)
  • Karma Automotive Gysera (Geen Fisker Karma)

Recentelijk onthulde Karma de Gysera. Dit is een volledig elektrische auto, maar eentje die nog wel enorm lijkt op de stokoude Revero (of Fisker Karma, net wat jij wilt). Deze EV heeft 600 pk en een 120-kWh batterij. Toegegeven: het is een prachtig ontwerp, maar we zijn benieuwd hoeveel mensen ruim een ton willen betalen voor een gerecycled ontwerp van een failliet merk.

En toen kwam ineens ook het merk Fisker terug

  • Fisker Ocean Voorkant (grijs)
    Foto: © Fisker
  • Fisker Ocean in Oostenrijk
    Foto: © Fisker
  • Fisker Ocean in Oostenrijk
    Foto: © Fisker
  • Fisker Ocean
    Foto: © Fisker
  • Fisker Ocean interieur
    Foto: © Fisker
  • Fisker Ocean Voorkant (grijs)
  • Fisker Ocean in Oostenrijk
  • Fisker Ocean in Oostenrijk
  • Fisker Ocean
  • Fisker Ocean interieur

Bij de oorspronkelijke man achter de Revero, meneer Henrik Fisker, begon het blijkbaar toch weer te jeuken. Dus in 2019 kondigde hij aan opnieuw met een automerk te komen. Dit keer zou hij zich toeleggen op betaalbare elektrische auto’s. De Fisker Ocean is inmiddels verkrijgbaar en zo kun je nu ineens auto’s kopen van Fisker én van Karma. In Nederland betaal je nu net iets meer dan 43.000 euro voor een volledig elektrische Ocean.

Hoe gaat het nu met de merken?

We hebben het idee dat Karma al die jaren een beetje voortkabbelende met het oude model, maar inmiddels worden er dus stappen ondernomen om een volledig elektrisch merk te worden. Hoe dat uitpakt, moet nog blijken. Naast de semi-nieuwe Gysera moet er ook nog een sportauto komen. Deze Kaveya moet meer dan 1.000 pk krijgen.

Met het nieuwe Fisker gaat het helaas niet zo lekker. In het laatste kwartaal van 2023 maakte het bedrijf 428 miljoen euro verlies en 15 procent van het personeel moest ophoepelen. Het schijnt dat Nissan wellicht een reddingsboei van 400 miljoen dollar gaat toewerpen. Het Japanse merk wil in ruil daarvoor de techniek van de elektrische pick-up van Fisker willen lenen.

Reacties

  • V90D4i heeft op 12 maart 2024 geschreven:

    Maak een proefrit in de Ocean. Ik heb dat gedaan en direct besteld.

    Reageer
  • TeslaAnt Boy heeft op 7 maart 2024 geschreven:

    De nieuwe Fisker Ocean wordt onterecht stevig aangepakt op social media. Heb nog nooit een automerk zo negatief beoordeeld gezien. Er wordt zodanig veel noise & valse info verspreid over de Ocean, dat kopers dreigen af te haken. Terwijl het best wel een fijne auto is met leuke ideeën in verwerkt. Die YT’br in dienst van het Musk War Team, MKBHD heeft zodanig veel schade met een fake Ocean review veroorzaakt dat het niet mooi meer was om aan te zien.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear