
De Focus had – heel chic – onafhankelijke achterwielophanging, waardoor hij de weg te lijf ging met een ongekende precisie. We wachtten vier jaar op de verschijning van de RS, en toen het zo ver was, kreeg iedereen ogenblikkelijk dezelfde ‘wil ik ook’-impuls als toen de Sierra en de Escort Cosworth verschenen.
Perfecte houding, Quaife-differentieel, OZ-velgen en een 2,0-liter, 215 pk sterke motor met turbo. Ford bouwde er 4.501 stuks van, die in de standaarduitvoering werden verkocht voor net 40.000 euro, waardoor hij meer een rijdend marketingvehikel was dan een auto. Nee, echt: Ford verloor geld op ieder verkocht exemplaar.
Hij deed niet aan flauwekul: ja, z’n neus dook de bocht in als die van een raceauto, maar er waren enorm veel aandrijfreacties in het stuur, en als je eenmaal had uitgevogeld hoe je daarmee moest omgaan, schudde en bokte hij als een malle. Het is werkelijk een schitterende auto.
Nu kosten ze tussen de 13.000 en de 17.000 euro – en dan koop je een auto die waarschijnlijk nooit meer zijn charme zal verliezen. Of je kunt gaan voor de nog snellere Focus RS van 2010. Meer gegrom, minder finesse. Lastig, lastig.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom de lekkerste Ford Focus ST niet naar Nederland komt

Deze Focus RS van de overheid lijkt een koopje, tot je in de (dubieuze) geschiedenis duikt

Ford Focus ST review: Kon de hot hatch nog worden verbeterd?

Kan deze Ford Focus ST met Mountune M365-kit het gemis van de RS verzachten?

De Ford Focus Wagon Active is niet de modernste in dit segment. Is dat erg?

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De Heetste 11: Renault Clio 182 Trophy

De Heetste 11: Renault 5 Turbo 2

De Heetste 11: Volkswagen Golf V GTI

De Heetste 11: Honda Civic Type R

De Heetste 11: Renault Mégane R26.R

De heetste 11: Lancia Delta Integrale EVO 2

Deze Focus RS van de overheid lijkt een koopje, tot je in de (dubieuze) geschiedenis duikt

Een goed alternatief voor de Ford Puma?

Wat kost een Ford Focus RS tweedehands nu nog?

’Nieuwe Ford Focus RS komt niet’

Ford Focus RS rijdt cameraman omver

Mountune Ford Focus RS doet nu bijna 700 pk

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij
