
De Focus had – heel chic – onafhankelijke achterwielophanging, waardoor hij de weg te lijf ging met een ongekende precisie. We wachtten vier jaar op de verschijning van de RS, en toen het zo ver was, kreeg iedereen ogenblikkelijk dezelfde ‘wil ik ook’-impuls als toen de Sierra en de Escort Cosworth verschenen.
Perfecte houding, Quaife-differentieel, OZ-velgen en een 2,0-liter, 215 pk sterke motor met turbo. Ford bouwde er 4.501 stuks van, die in de standaarduitvoering werden verkocht voor net 40.000 euro, waardoor hij meer een rijdend marketingvehikel was dan een auto. Nee, echt: Ford verloor geld op ieder verkocht exemplaar.
Hij deed niet aan flauwekul: ja, z’n neus dook de bocht in als die van een raceauto, maar er waren enorm veel aandrijfreacties in het stuur, en als je eenmaal had uitgevogeld hoe je daarmee moest omgaan, schudde en bokte hij als een malle. Het is werkelijk een schitterende auto.
Nu kosten ze tussen de 13.000 en de 17.000 euro – en dan koop je een auto die waarschijnlijk nooit meer zijn charme zal verliezen. Of je kunt gaan voor de nog snellere Focus RS van 2010. Meer gegrom, minder finesse. Lastig, lastig.
Meer van TopGear


Waarom de lekkerste Ford Focus ST niet naar Nederland komt

Deze Focus RS van de overheid lijkt een koopje, tot je in de (dubieuze) geschiedenis duikt

Ford Focus ST review: Kon de hot hatch nog worden verbeterd?

Kan deze Ford Focus ST met Mountune M365-kit het gemis van de RS verzachten?

De Ford Focus Wagon Active is niet de modernste in dit segment. Is dat erg?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De Heetste 11: Renault Clio 182 Trophy

De Heetste 11: Renault 5 Turbo 2

De Heetste 11: Volkswagen Golf V GTI

De Heetste 11: Honda Civic Type R

De Heetste 11: Renault Mégane R26.R

De heetste 11: Lancia Delta Integrale EVO 2

Deze Focus RS van de overheid lijkt een koopje, tot je in de (dubieuze) geschiedenis duikt

Een goed alternatief voor de Ford Puma?

Wat kost een Ford Focus RS tweedehands nu nog?

’Nieuwe Ford Focus RS komt niet’

Ford Focus RS rijdt cameraman omver

Mountune Ford Focus RS doet nu bijna 700 pk

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
