Ford GT MK II is een circuit-speciaaltje van 1 miljoen

Een Ford GT zonder kenteken en 700 pk

Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII

‘De straatauto is overduidelijk gelimiteerd door de vele wereldwijde homologatie-vereisten. De raceauto lijdt onder de restricties van de gevreesde Balance of Performance, waardoor de race-GT 150 pk minder heeft dan de straatversie. De Ford GT MK II laat zien hoe goed de auto presteert zonder alle beperkingen’, zegt Larry Holt van ontwikkelaar Multimatic.

Volgens Chief Product Development Officer Hau Thai-Tang is de Ford GT MK II ‘het dichtst dat eigenaren kunnen bij de Le Mans-winnende prestaties en het opwindende gevoel dat je ervaart als je de finishlijn passeert in de Ford GT-raceauto.’ Een deel van de onderdelen en veel van de kennis in de Ford GT MK II komen van de Le Mans-racer.

De afgelopen Le Mans was direct ook de laatste voor de Ford GT. Het programma eindigt na de laatste IMSA-race in oktober. Amateurteams kun je nog wel zien racen in de officiële Ford GT. Van de Ford GT MK II bouwt de autofabrikant 45 stuks voor 1,2 miljoen dollar per stuk (ongeveer 1 miljoen euro). Vooralsnog is er niets bekend over een raceklasse voor deze auto.

De Ford GT MK II heeft 400 procent meer downforce

Door de aerodynamische veranderingen, zoals een dubbele achterspoiler, een enorme diffuser en sleuven in de voorschermen, produceert de Ford GT MKII 400 procent meer downforce dan de straatauto. Op de Michelin Pilot Sport Racing-banden trekt de racer 2 G in de bochten. Om ervoor te zorgen dat je gezicht niet wordt uitgesmeerd over de zijruit, plaatst Ford zespuntsgordels.

De in hoogte verstelbare dempers en alle rijmodi verdwenen. De Ford monteert op vijf manieren te verstellen dempers onder de GT MKII. De transmissie is gelijk aan die van de straatauto, maar met een sportievere instelling. De GT hoeft immers niet meer op langzaam tempo door winkelstraten te kruipen.

Om de 3,5-liter V6 die nu 700 pk produceert koel te houden, monteert Ford een waterspray en een joekel van een luchtinlaat achterop. De koolstofvezel remmerij komt onder de straatauto vandaan. Dus dan is nu de keuze aan jou: deze Ford of toch een McLaren Senna GTR..?

Reacties
  1. trixie zegt op 5 juli 2019 om 13:42:

    je kunt aan de splitter zien dat Ford ook landbouwwerktuigen maakt. dit zou zomaar de snelste grashark ter wereld kunnen zijn

    • Chris zegt op 5 juli 2019 om 17:49:

      Logisch, het is juist handig, want als je van de baan raakt moet je vaak ook over gras, dat kun je dan meteen even maaien.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws