
Het is soms best lollig om even terug te kijken op onze naïviteit in vervlogen dagen – zoals een paar decennia terug, toen sedans nog een ding waren. Het was groot nieuws toen Ford in 2005 naar de IAA in Frankfurt kwam met een voorproefje van de sexy nieuwe Mondeo voor 2007. De Mondeo was, net als de Vectra/Insignia, een auto die altijd werd gezien als een vrij saai model waarvan de volgende versie telkens weer een stuk cooler, stijlvoller en zelfs (jazeker) ‘relevanter’ beloofde te worden.
En dat was een belofte die ze makkelijk konden waarmaken in de perfect uitgelichte omstandigheden van een stand op een autoshow, maar die elke keer weer als sneeuw voor de zon verdween als de uiteindelijke auto contact maakte met de brute werkelijkheid, met zijn plastic wieldoppen in de goedkope lease-uitvoering. Maar dat moest op dit moment allemaal nog komen.
Waarom keek iedereen zo uit naar de Ford Iosis?
De show in Frankfurt in 2005 was één en al ongebreideld optimisme. De vierdeurs, vierzits Ford Iosis had agressieve heupen, kronkelende lijnen en een nieuwe ontwerptaal die ‘Kinetic Design’ werd genoemd. Die stijl moest vooral de indruk te wekken dat Fords constant in beweging waren, want het feit dat ze ook echt konden bewegen, was niet langer genoeg; ze moesten iets extra’s hebben.

De Ford Iosis was zeker een opwindende ontwikkeling voor het bedrijf, na de geometrische periode van ‘New Edge’-design die was begonnen met de Focus van 1998, en de suffe rechte lijnen van de tweede-generatie Mondeo die in 2000 op de markt was gezet. Volgens de beste tradities van conceptcars zat de Ford Iosis natuurlijk weer vol met allemaal coole dingen waarvan het niet de minste bedoeling was dat er in de productieversie ook maar íéts van overbleef.
De Ford ‘Bondeo’
Een stuur dat in zijn geheel van aluminium was gemaakt bijvoorbeeld, of vlinderdeuren, of een startknop die onder een klepje op de versnellingspook zat – wellicht een knipoog naar de verschijning van de Bondeo in Casino Royale, met Daniel Craig als kersverse 007, het jaar daarop. Dat veroorzaakte een hoop opschudding, maar zelfs die generatie Bond is inmiddels afgeschreven met het oog op een nieuwe versie die cooler, stijlvoller en relevanter moet worden.

Over de motor in de Ford Iosis werd met geen woord gesproken – niets kan glamour sneller doen verdampen dan het noemen van ‘2,2-liter diesel’ in dezelfde zin. En net als met die nederige motor: wie had in 2005 kunnen bevroeden dat de Mondeo nog maar twee generaties te gaan had voordat hij op de plank zou belanden met een sticker ‘irrelevant’ erop?
De brave familieauto is geschrapt, slachtoffer geworden van de meedogenloze opmars van SUV-modellen. Maar wie weet waar we over een decennium of twee weer aan toe zijn? Wellicht accepteren we dan weemoedig het feit dat we crossovers en werkpaarden waar we uiteindelijk best trots op waren, hebben laten schieten ten faveure van semiautonome deeldozen op wielen, het soort mobiliteitsoplossingen waar hoop naartoe gaat om te sterven. Wat een vrolijke gedachte.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Helaas was de Mondeo uiteindelijk iets minder cool dan de geweldige Ford Iosis”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De auto’s van Tony Bellew

Ford Fiesta Hybrid en Focus Hybrid zijn onderweg

Ford Mondeo-facelift: misschien de laatste ooit

12 woeste concepten van Ford bij SEMA

Autotest: Ford Mondeo Vignale

Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)

De goede reden waarom de nieuwe politieauto’s nu mooie velgen hebben in plaats van lelijke wieldoppen

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Het ooit zo populaire Ford is nu ook in Europa een kleiner merk dan BMW

Deze ondergewaardeerde sportieve sedans zijn tegenwoordig heel betaalbaar (en zijn geen Audi of BMW)

Ford heeft een handig foefje gevonden om de pick-up goedkoop in Nederland te houden

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Dit zijn de geheime BMW’s die (helaas) nooit gemaakt zijn

Gaat Polestar racen? Met deze Polestar 6 Concept BST zou het prima kunnen

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

Deze Britse Jaguar Kensington werd uiteindelijk een Koreaanse sedan met Italiaanse genen

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Leapmotor C10 Design: Audi Q5-formaat voor Golf-geld (review)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Er komen weer sportieve Renaults, náást de bekende Alpine-modellen

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Inderdaad heb ook het laatste model met alle toeters en bellen erop laag chassis 19inch velgen laag profiel dubbele uitlaat vergroot spoiler rijd fantastisch spijtig dat einde verhaal is maar een ding is duidelijk k’heb meer bezienswaardigheid met mijn Ford als een laatste BMW M3 of Mercedes Benz AMG.
De grote fout dat Ford heeft gemaakt is de lancering.
Meer dan 5j en dan eerst in Amerika onder een andere naam. Ik heb het laatste model en het is gewoon een prachtige auto. De beste dat ik heb gehad. Met aston Martin looks. Jammer dat ze ermee Stoppen. Ik heb ook nog een mach-e GT, ook zeer tevreden over. Supercar. Ook al is hij elektrisch.