Het is soms best lollig om even terug te kijken op onze naïviteit in vervlogen dagen – zoals een paar decennia terug, toen sedans nog een ding waren. Het was groot nieuws toen Ford in 2005 naar de IAA in Frankfurt kwam met een voorproefje van de sexy nieuwe Mondeo voor 2007. De Mondeo was, net als de Vectra/Insignia, een auto die altijd werd gezien als een vrij saai model waarvan de volgende versie telkens weer een stuk cooler, stijlvoller en zelfs (jazeker) ‘relevanter’ beloofde te worden.
En dat was een belofte die ze makkelijk konden waarmaken in de perfect uitgelichte omstandigheden van een stand op een autoshow, maar die elke keer weer als sneeuw voor de zon verdween als de uiteindelijke auto contact maakte met de brute werkelijkheid, met zijn plastic wieldoppen in de goedkope lease-uitvoering. Maar dat moest op dit moment allemaal nog komen.
Waarom keek iedereen zo uit naar de Ford Iosis?
De show in Frankfurt in 2005 was één en al ongebreideld optimisme. De vierdeurs, vierzits Ford Iosis had agressieve heupen, kronkelende lijnen en een nieuwe ontwerptaal die ‘Kinetic Design’ werd genoemd. Die stijl moest vooral de indruk te wekken dat Fords constant in beweging waren, want het feit dat ze ook echt konden bewegen, was niet langer genoeg; ze moesten iets extra’s hebben.
De Ford Iosis was zeker een opwindende ontwikkeling voor het bedrijf, na de geometrische periode van ‘New Edge’-design die was begonnen met de Focus van 1998, en de suffe rechte lijnen van de tweede-generatie Mondeo die in 2000 op de markt was gezet. Volgens de beste tradities van conceptcars zat de Ford Iosis natuurlijk weer vol met allemaal coole dingen waarvan het niet de minste bedoeling was dat er in de productieversie ook maar íéts van overbleef.
De Ford ‘Bondeo’
Een stuur dat in zijn geheel van aluminium was gemaakt bijvoorbeeld, of vlinderdeuren, of een startknop die onder een klepje op de versnellingspook zat – wellicht een knipoog naar de verschijning van de Bondeo in Casino Royale, met Daniel Craig als kersverse 007, het jaar daarop. Dat veroorzaakte een hoop opschudding, maar zelfs die generatie Bond is inmiddels afgeschreven met het oog op een nieuwe versie die cooler, stijlvoller en relevanter moet worden.
Over de motor in de Ford Iosis werd met geen woord gesproken – niets kan glamour sneller doen verdampen dan het noemen van ‘2,2-liter diesel’ in dezelfde zin. En net als met die nederige motor: wie had in 2005 kunnen bevroeden dat de Mondeo nog maar twee generaties te gaan had voordat hij op de plank zou belanden met een sticker ‘irrelevant’ erop?
De brave familieauto is geschrapt, slachtoffer geworden van de meedogenloze opmars van SUV-modellen. Maar wie weet waar we over een decennium of twee weer aan toe zijn? Wellicht accepteren we dan weemoedig het feit dat we crossovers en werkpaarden waar we uiteindelijk best trots op waren, hebben laten schieten ten faveure van semiautonome deeldozen op wielen, het soort mobiliteitsoplossingen waar hoop naartoe gaat om te sterven. Wat een vrolijke gedachte.
Rudi heeft op 1 oktober 2024 geschreven:
Inderdaad heb ook het laatste model met alle toeters en bellen erop laag chassis 19inch velgen laag profiel dubbele uitlaat vergroot spoiler rijd fantastisch spijtig dat einde verhaal is maar een ding is duidelijk k’heb meer bezienswaardigheid met mijn Ford als een laatste BMW M3 of Mercedes Benz AMG.
Tom heeft op 10 september 2023 geschreven:
De grote fout dat Ford heeft gemaakt is de lancering.
Meer dan 5j en dan eerst in Amerika onder een andere naam. Ik heb het laatste model en het is gewoon een prachtige auto. De beste dat ik heb gehad. Met aston Martin looks. Jammer dat ze ermee Stoppen. Ik heb ook nog een mach-e GT, ook zeer tevreden over. Supercar. Ook al is hij elektrisch.