Ford Mondeo: 1e rij-indruk

TopGear reed zojuist de (soort van) nieuwe Ford Mondeo. In het volgende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Ford Mondeo
Uitvoering: 2.0 TDCi 180 pk 5-deurs
Locatie: Málaga, Spanje
Weersomstandigheden: Málaga, Spanje (doe eens een gok…)

Wat reden we?
De nieuwe Ford Mondeo, die eigenlijk allang niet meer zo nieuw is, aangezien ie al ruim twee jaar als Ford Fusion in de VS rondrijdt. De Europese productie kende wat problemen – zo moest de hele productielijn van België naar Spanje worden verhuisd – vandaar dat het even duurde voor de auto hier op de markt kwam. Afijn, hij is er.

Beviel het?
Oh, jazeker. Fords hebben de naam bijzonder goed te rijden, en al vanaf de eerste meters stelt de nieuwe Mondeo niet teleur. De besturing voelt ietwat rubberig aan, maar z'n onderstel – dat de auto rechtop en koersvast houdt in de bochten en toch niet je rug breekt op slecht wegdek – is fenomenaal. We reden de 2.0 TDCi-motor met 180 pk (20 procent bijtelling) en hoewel die de voorwielen op glad asfalt nog wel eens wil overrompelen, vonden we het een mooie, stille match met de rest van de auto.

Nog bijzonderheden?
Hoewel technologisch vooruitstrevend, laat de Mondeo door z'n late marktintroductie niet echt een bijzondere indruk meer achter op het vlak van assistentiesystemen, aangezien de concurrentie het inmiddels ook allemaal heeft. Ook het Sync 2-infotainmentsysteem voelt niet erg cutting edge aan, al went het snel en werkt het prima. Wel scoort de Mondeo hoog op het vlak van ruimte – zowel achterin als in de kofferbak – en heeft ie twee aparte gadgets: massagestoelen die niet alleen je rug, maar ook je achterste bewerken, en opblaasbare veiligheidsgordels achterin. Om crashes zo comfortabel mogelijk te maken.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Onze 2.0 TDCi 180 pk was niet eens de topdiesel: er komt nog een biturbo-versie met 210 pk. Ook is er een variant met 150 pk en maakt een zuinige 1.6 TDCi Econetic met 115 pk z'n opwachting. Op benzinegebied is er de fijne 1.5 EcoBoost (160 pk) die we kennen uit de vernieuwde Focus, plus de bekende 2.0 EcoBoost-motoren met 203 of 240 pk en de instap-1.0 EcoBoost met 125 pk. Dan is er nog de Mondeo HEV benzinehybride met 187 pk, die helaas niet verder komt dan 99 g/km CO2 en 20 procent bijtelling. Daar zal de nieuwe Passat GTE niet wakker van liggen. De Nederlandse prijzen beginnen bij 31.195 euro (1.6 TDCi Econetic Trend) en lopen op tot 50.997 euro voor de 2.0 EcoBoost 240 pk Titanium S met automaat. De Mondeo is nu te bestellen, ook als Wagon.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Fords geliktste rijdt heerlijk, zit stampvol moderne techniek en ziet er als je het ons vraagt fantastisch uit. De keuze in motoren en uitvoeringen is enorm. Als je de lokroep van het groeiende aantal plug-in hybrides kunt weerstaan, of gewoon meer geeft om uitgekiend weggedrag, heb je aan deze nieuwe Mondeo een topper.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws