
‘Amerikaanse auto’s kunnen alleen snel in een rechte lijn, maar niet door een bocht’, zullen haters in de kroeg zeggen. In de loop der jaren heeft de Amerikaanse auto-industrie auto’s voortgebracht die wel degelijk goed een bocht kunnen maken. Voor vandaag doet Ford er een schepje bovenop, want de Mustang GTD is een van de snelste auto’s op de Nürburgring aller tijden.
Met Dirk Müller achter het stuur wist de Ford Mustang GTD een rondetijd van 6:57.685 te realiseren op de Nürburgring. Over het algemeen geldt dat elke tijd onder de 7 minuten wordt als bizar snel omschreven. Er zijn maar een handjevol auto’s die dat voor elkaar krijgen. Zelfs supercars en hypercars bijten zich stuk op deze grens. Het zijn vooral de specifiek voor het circuit ontworpen en ontwikkelde auto’s die onder de magische grens weten te komen.
Dat zijn er namelijk niet zoveel, zeker niet als je de getunede en niet-straatlegale auto’s niet meerekent. De Ford Mustang GTD is sneller dan de Rimac Nevera (7:05.298) en de Porsche 718 Cayman GT4 RS (7:09.300). Sterker nog, er zijn maar zeven auto’s met een tijd onder de zeven minuten en daarvan staat de Mustang op de zesde positie
Snelste rondetijden straatlegale fabrieksauto’s op de Nürburgring:
Tijd | Auto | Coureur |
6:29.000 | Mercedes AMG One | Maro Engel |
6:43.300 | Porsche 991 GT2 RS Manthey Performance Kit | Lars Kern |
6:48.047 | Mercedes-AMG GT Black Series | Maro Engel |
6:49.328 | Porsche 911 GT3 RS | Jörg Bergmeister |
6:55.737 | Porsche 911 GT3 Manthey Performance Kit | Kévin Estre |
6:57.685 | Ford Mustang GTD | Dirk Müller |
6:59.93 | Porsche 911 GT3 | Lars Kern |
Ondanks de bijzondere prestatie van Ford, blijft er toch een gevoel van lichte teleurstelling hangen. Alsof het lijkt dat ze verwacht hadden dat de Ford Mustang GTD sneller op de Nürburgring zou zijn. Dat laat Ford-baas Jim Farley ook weten: ‘We zijn trots dat we de eerste Amerikaanse autofabrikant zijn met een auto die een ronde over de Nürburgring binnen zeven minuten kan afleggen. Maar we zijn nog niet tevreden. We weten dat we nog veel sneller kunnen met de Mustang GTD. Dus we komen terug’
Waarom is de Ford Mustang GTD zo snel op de Nürburgring?
De Ford Mustang GTD vertoont meer gelijkenissen met een racewagen met kentekenplaten. Het uitgangspunt was dan ook de Mustang GT3-raceauto. Dat is ook wel te zien aan de enorme spoilers en het kale interieur. Voor de openbare weg is er geen limiet voor het maximale vermogen, dus kon Ford de V8 opschroeven tot maar liefst 815 pk dankzij een supercharger. Semiactieve wielophanging, actieve aerodynamica en koolstofkeramische remschijven doen de rest.
Lees ook: Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders
De Ford Mustang GTD is niet alleen net zo snel als een Porsche, maar ook qua prijs ontloopt het elkaar ook niet veel. De Mustang GTD kost 467.000 euro. Aanzienlijk meer dan een Porsche. Dan moeten we er wel bij zeggen dat veel p opties aanwezig zijn op de exemplaren die de rondetijden hebben neergezet. Dus met een Weissach-package, keramische remschijven en Manthey-kit is het verschil veel kleiner.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Elektrische Toyota Land Cruiser rijdt 7 kilometer onder water

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Telefoonmerk Xiaomi wil Porsche verslaan met deze SU7 Ultra: 1.500+ pk met ‘V8s’- en ‘V6s’-motoren

Oeps: Nissan GT-R crasht al na twee seconden op de Nürburgring

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Blijkbaar kopen alleen oudere mensen het betrouwbaarste merk ter wereld (en dat is zonde)

Het kan straks verboden zijn om carbon op jouw auto te hebben in de EU

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Een wat druk ontwerp, maar wel heerlijk dik.