‘Amerikaanse auto’s kunnen alleen snel in een rechte lijn, maar niet door een bocht’, zullen haters in de kroeg zeggen. In de loop der jaren heeft de Amerikaanse auto-industrie auto’s voortgebracht die wel degelijk goed een bocht kunnen maken. Voor vandaag doet Ford er een schepje bovenop, want de Mustang GTD is een van de snelste auto’s op de Nürburgring aller tijden.

Met Dirk Müller achter het stuur wist de Ford Mustang GTD een rondetijd van 6:57.685 te realiseren op de Nürburgring. Over het algemeen geldt dat elke tijd onder de 7 minuten wordt als bizar snel omschreven. Er zijn maar een handjevol auto’s die dat voor elkaar krijgen. Zelfs supercars en hypercars bijten zich stuk op deze grens. Het zijn vooral de specifiek voor het circuit ontworpen en ontwikkelde auto’s die onder de magische grens weten te komen.

Dat zijn er namelijk niet zoveel, zeker niet als je de getunede en niet-straatlegale auto’s niet meerekent. De Ford Mustang GTD is sneller dan de Rimac Nevera (7:05.298) en de Porsche 718 Cayman GT4 RS (7:09.300). Sterker nog, er zijn maar zeven auto’s met een tijd onder de zeven minuten en daarvan staat de Mustang op de zesde positie

Snelste rondetijden straatlegale fabrieksauto’s op de Nürburgring:

TijdAutoCoureur
6:29.000Mercedes AMG OneMaro Engel
6:43.300
Porsche 991 GT2 RS Manthey Performance Kit
Lars Kern
6:48.047
Mercedes-AMG GT Black Series

Maro Engel

6:49.328

Porsche 911 GT3 RS

Jörg Bergmeister
6:55.737
Porsche 911 GT3 Manthey Performance Kit

Kévin Estre
6:57.685
Ford Mustang GTD

Dirk Müller
6:59.93Porsche 911 GT3Lars Kern
Bron: nuerburgring.de

Ondanks de bijzondere prestatie van Ford, blijft er toch een gevoel van lichte teleurstelling hangen. Alsof het lijkt dat ze verwacht hadden dat de Ford Mustang GTD sneller op de Nürburgring zou zijn. Dat laat Ford-baas Jim Farley ook weten: ‘We zijn trots dat we de eerste Amerikaanse autofabrikant zijn met een auto die een ronde over de Nürburgring binnen zeven minuten kan afleggen. Maar we zijn nog niet tevreden. We weten dat we nog veel sneller kunnen met de Mustang GTD. Dus we komen terug’

Waarom is de Ford Mustang GTD zo snel op de Nürburgring?

De Ford Mustang GTD vertoont meer gelijkenissen met een racewagen met kentekenplaten. Het uitgangspunt was dan ook de Mustang GT3-raceauto. Dat is ook wel te zien aan de enorme spoilers en het kale interieur. Voor de openbare weg is er geen limiet voor het maximale vermogen, dus kon Ford de V8 opschroeven tot maar liefst 815 pk dankzij een supercharger. Semiactieve wielophanging, actieve aerodynamica en koolstofkeramische remschijven doen de rest.

Lees ook: Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

De Ford Mustang GTD is niet alleen net zo snel als een Porsche, maar ook qua prijs ontloopt het elkaar ook niet veel. De Mustang GTD kost 467.000 euro. Aanzienlijk meer dan een Porsche. Dan moeten we er wel bij zeggen dat veel p opties aanwezig zijn op de exemplaren die de rondetijden hebben neergezet. Dus met een Weissach-package, keramische remschijven en Manthey-kit is het verschil veel kleiner.

Reacties

  • EC Dubost heeft op 10 december 2024 geschreven:

    Een wat druk ontwerp, maar wel heerlijk dik.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)