
‘Amerikaanse auto’s kunnen alleen snel in een rechte lijn, maar niet door een bocht’, zullen haters in de kroeg zeggen. In de loop der jaren heeft de Amerikaanse auto-industrie auto’s voortgebracht die wel degelijk goed een bocht kunnen maken. Voor vandaag doet Ford er een schepje bovenop, want de Mustang GTD is een van de snelste auto’s op de Nürburgring aller tijden.
Met Dirk Müller achter het stuur wist de Ford Mustang GTD een rondetijd van 6:57.685 te realiseren op de Nürburgring. Over het algemeen geldt dat elke tijd onder de 7 minuten wordt als bizar snel omschreven. Er zijn maar een handjevol auto’s die dat voor elkaar krijgen. Zelfs supercars en hypercars bijten zich stuk op deze grens. Het zijn vooral de specifiek voor het circuit ontworpen en ontwikkelde auto’s die onder de magische grens weten te komen.
Dat zijn er namelijk niet zoveel, zeker niet als je de getunede en niet-straatlegale auto’s niet meerekent. De Ford Mustang GTD is sneller dan de Rimac Nevera (7:05.298) en de Porsche 718 Cayman GT4 RS (7:09.300). Sterker nog, er zijn maar zeven auto’s met een tijd onder de zeven minuten en daarvan staat de Mustang op de zesde positie
Snelste rondetijden straatlegale fabrieksauto’s op de Nürburgring:
Tijd | Auto | Coureur |
6:29.000 | Mercedes AMG One | Maro Engel |
6:43.300 | Porsche 991 GT2 RS Manthey Performance Kit | Lars Kern |
6:48.047 | Mercedes-AMG GT Black Series | Maro Engel |
6:49.328 | Porsche 911 GT3 RS | Jörg Bergmeister |
6:55.737 | Porsche 911 GT3 Manthey Performance Kit | Kévin Estre |
6:57.685 | Ford Mustang GTD | Dirk Müller |
6:59.93 | Porsche 911 GT3 | Lars Kern |
Ondanks de bijzondere prestatie van Ford, blijft er toch een gevoel van lichte teleurstelling hangen. Alsof het lijkt dat ze verwacht hadden dat de Ford Mustang GTD sneller op de Nürburgring zou zijn. Dat laat Ford-baas Jim Farley ook weten: ‘We zijn trots dat we de eerste Amerikaanse autofabrikant zijn met een auto die een ronde over de Nürburgring binnen zeven minuten kan afleggen. Maar we zijn nog niet tevreden. We weten dat we nog veel sneller kunnen met de Mustang GTD. Dus we komen terug’
Waarom is de Ford Mustang GTD zo snel op de Nürburgring?
De Ford Mustang GTD vertoont meer gelijkenissen met een racewagen met kentekenplaten. Het uitgangspunt was dan ook de Mustang GT3-raceauto. Dat is ook wel te zien aan de enorme spoilers en het kale interieur. Voor de openbare weg is er geen limiet voor het maximale vermogen, dus kon Ford de V8 opschroeven tot maar liefst 815 pk dankzij een supercharger. Semiactieve wielophanging, actieve aerodynamica en koolstofkeramische remschijven doen de rest.
Lees ook: Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders
De Ford Mustang GTD is niet alleen net zo snel als een Porsche, maar ook qua prijs ontloopt het elkaar ook niet veel. De Mustang GTD kost 467.000 euro. Aanzienlijk meer dan een Porsche. Dan moeten we er wel bij zeggen dat veel p opties aanwezig zijn op de exemplaren die de rondetijden hebben neergezet. Dus met een Weissach-package, keramische remschijven en Manthey-kit is het verschil veel kleiner.
Eén reactie op “De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Elektrische Toyota Land Cruiser rijdt 7 kilometer onder water

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Telefoonmerk Xiaomi wil Porsche verslaan met deze SU7 Ultra: 1.500+ pk met ‘V8s’- en ‘V6s’-motoren

Oeps: Nissan GT-R crasht al na twee seconden op de Nürburgring

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

In Frankrijk zijn ze gek op deze spotgoedkope benzine, maar als jij het tankt heb je mogelijk een groot probleem

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

‘Waarom komt er soms een plens water uit de uitlaat bij een auto en is dit erg?’

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een wat druk ontwerp, maar wel heerlijk dik.