
TopGear stapt net uit de gloednieuwe Ford Mustang Mach-E. In ons magazine lees je binnenkort het volledige testverslag; nu hier alvast de highlights.
Testobject: Ford Mustang Mach-E
Uitvoering: AWD Extended Range
Locatie: Amsterdam en omstreken
Weersomstandigheden: koud en zonnig – of koud en nat
Dit is toch geen Mustang?!
Toe maar, gooi het er maar uit. Moord, brand, grove schande en groot persoonlijk onrecht. We snappen je wel hoor, want het was ook onze eerste reactie toen de Mach-E werd gepresenteerd. Maar het feit is: brullende V8-sportcoupés hebben geen toekomst. De verkoop van nieuwe brandstofauto’s zal stukje bij beetje worden verboden, dus moet Ford nu bedenken wat ze met hun historische modelnaam willen gaan doen.
Dan kunnen ze toch wel wat beters verzinnen dan een SUV?
Ja, maar dat zou niet half zo goed verkopen. En het is duur om een EV vanuit het niets te ontwikkelen. Daarom: nu een crossover, straks ook auto’s waar jij de Mustang-naam liever op ziet. Komt goed, heus.
Oké. Vertel eens wat meer over die Ford Mustang Mach-E
Ford zou ’m geen Mustang durven noemen als ie geen sportieve insteek had. Daarom: lange neus, diepe welvingen, optisch aflopende daklijn – al zitten meerdere volwassenen binnenin best prima. Achter het stuur prijkt een langwerpig, niet-instelbaar display met de belangrijkste info, en in het midden een rechtopstaand tablet-achtig scherm à la Tesla. Het nieuwe Sync 4-systeem stelt je in staat om zo’n 478 dingen in te stellen, wat in het begin verwarrend is. Uiteraard is er een app waarmee je belangrijke dingen kunt doen, zoals je interieur voorverwarmen of vanuit je thuiskantoor stiekem toeteren naar je buurvrouw. Ook leuk: het hele dashboard is een Bang & Olufsen-soundbar.
Maar hoe zit het met de prestaties?
Voorlopig zijn er vier versies van de Ford Mustang Mach-E: kies uit achter- of vierwielaandrijving (dual motor) en uit twee accuformaten. Wij rijden hier de AWD Extended Range, de voorlopige topper dus – tot de Mach-E GT komt, eind 2021. Die gaat onder de 4 seconden naar de 100, deze doet er 5,8 seconden over; ook aardig vlot. Hij haalt 351 pk en 580 Nm uit z’n twee e-motoren. De actieradiusopgave voor deze versie is 540 kilometer, maar in de vrieskou met de stoelverwarming op standje geroosterde kip komen we dichter bij 400 kilometer – nog altijd zat voor ons landje.
Hoe rijdt de Ford Mustang Mach-E?
In het kort: strak en solide. Ford kiest ook hier duidelijk voor sportiviteit en monteert een behoorlijk stevig onderstel, wat in combinatie met het hoge gewicht (de accu meet 100 kWh) soms een wat hobbelig effect heeft. Daar staat tegenover dat je bochten altijd harder kunt nemen dan je verwacht. De gewichtsverdeling is nagenoeg 50/50 en de stijfheid van de carrosserie is opmerkelijk. Als je wilt, maken de speakers een opzwepend elektrogeluid bij acceleratie. De wildste rij-modus (zware besturing, twitchy pedaalrespons) heet Untamed. Lekker.
Wat mag dat allemaal kosten?
Dat zal je wellicht meevallen, gezien de Mustang-prijzen die we in Nederland gewend zijn. De Ford Mustang Mach-E begint onder de halve ton: de achterwielaandrijver met 75-kWh accu kost 48.425 euro. De AWD Extended Range zoals wij hem reden, is er vanaf 67.140 euro. En je bestelt ’m, hoe 2021, gewoon online.
Lees onze volledige rijtest van de Ford Mustang Mach-E binnenkort in TopGear Magazine!
Meer van TopGear


Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

De rallyversie van de Ford Mustang Mach-E kun je gewoon met Nederlandse platen bestellen

Dit is de nieuwe prijs van de Ford Mustang Mach-E in Nederland na de prijsverlaging

Max Verstappen drift met de Ford Supervan 4 en Mustang Mach-E 1400

Na Tesla verlaagt ook Ford de prijzen, maar in Nederland zit het net even anders

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Ford Puma maar dan groter
Een beetje van Ford, en een beetje van Mach-E
Ik wist niet dat Amsterdam in z’n mooie bergachtige omgeving ligt 🙂
Dit is wel de eerste elektrische auto die ik persoonlijk er goed uit vind zien!