
TopGear stapt net uit de gloednieuwe Ford Mustang Mach-E. In ons magazine lees je binnenkort het volledige testverslag; nu hier alvast de highlights.
Testobject: Ford Mustang Mach-E
Uitvoering: AWD Extended Range
Locatie: Amsterdam en omstreken
Weersomstandigheden: koud en zonnig – of koud en nat
Dit is toch geen Mustang?!
Toe maar, gooi het er maar uit. Moord, brand, grove schande en groot persoonlijk onrecht. We snappen je wel hoor, want het was ook onze eerste reactie toen de Mach-E werd gepresenteerd. Maar het feit is: brullende V8-sportcoupés hebben geen toekomst. De verkoop van nieuwe brandstofauto’s zal stukje bij beetje worden verboden, dus moet Ford nu bedenken wat ze met hun historische modelnaam willen gaan doen.
Dan kunnen ze toch wel wat beters verzinnen dan een SUV?
Ja, maar dat zou niet half zo goed verkopen. En het is duur om een EV vanuit het niets te ontwikkelen. Daarom: nu een crossover, straks ook auto’s waar jij de Mustang-naam liever op ziet. Komt goed, heus.
Oké. Vertel eens wat meer over die Ford Mustang Mach-E
Ford zou ’m geen Mustang durven noemen als ie geen sportieve insteek had. Daarom: lange neus, diepe welvingen, optisch aflopende daklijn – al zitten meerdere volwassenen binnenin best prima. Achter het stuur prijkt een langwerpig, niet-instelbaar display met de belangrijkste info, en in het midden een rechtopstaand tablet-achtig scherm à la Tesla. Het nieuwe Sync 4-systeem stelt je in staat om zo’n 478 dingen in te stellen, wat in het begin verwarrend is. Uiteraard is er een app waarmee je belangrijke dingen kunt doen, zoals je interieur voorverwarmen of vanuit je thuiskantoor stiekem toeteren naar je buurvrouw. Ook leuk: het hele dashboard is een Bang & Olufsen-soundbar.
Maar hoe zit het met de prestaties?
Voorlopig zijn er vier versies van de Ford Mustang Mach-E: kies uit achter- of vierwielaandrijving (dual motor) en uit twee accuformaten. Wij rijden hier de AWD Extended Range, de voorlopige topper dus – tot de Mach-E GT komt, eind 2021. Die gaat onder de 4 seconden naar de 100, deze doet er 5,8 seconden over; ook aardig vlot. Hij haalt 351 pk en 580 Nm uit z’n twee e-motoren. De actieradiusopgave voor deze versie is 540 kilometer, maar in de vrieskou met de stoelverwarming op standje geroosterde kip komen we dichter bij 400 kilometer – nog altijd zat voor ons landje.
Hoe rijdt de Ford Mustang Mach-E?
In het kort: strak en solide. Ford kiest ook hier duidelijk voor sportiviteit en monteert een behoorlijk stevig onderstel, wat in combinatie met het hoge gewicht (de accu meet 100 kWh) soms een wat hobbelig effect heeft. Daar staat tegenover dat je bochten altijd harder kunt nemen dan je verwacht. De gewichtsverdeling is nagenoeg 50/50 en de stijfheid van de carrosserie is opmerkelijk. Als je wilt, maken de speakers een opzwepend elektrogeluid bij acceleratie. De wildste rij-modus (zware besturing, twitchy pedaalrespons) heet Untamed. Lekker.
Wat mag dat allemaal kosten?
Dat zal je wellicht meevallen, gezien de Mustang-prijzen die we in Nederland gewend zijn. De Ford Mustang Mach-E begint onder de halve ton: de achterwielaandrijver met 75-kWh accu kost 48.425 euro. De AWD Extended Range zoals wij hem reden, is er vanaf 67.140 euro. En je bestelt ’m, hoe 2021, gewoon online.
Lees onze volledige rijtest van de Ford Mustang Mach-E binnenkort in TopGear Magazine!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

De rallyversie van de Ford Mustang Mach-E kun je gewoon met Nederlandse platen bestellen

Dit is de nieuwe prijs van de Ford Mustang Mach-E in Nederland na de prijsverlaging

Max Verstappen drift met de Ford Supervan 4 en Mustang Mach-E 1400

Na Tesla verlaagt ook Ford de prijzen, maar in Nederland zit het net even anders

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Blijkbaar kopen alleen oudere mensen het betrouwbaarste merk ter wereld (en dat is zonde)

Ford Puma maar dan groter
Een beetje van Ford, en een beetje van Mach-E
Ik wist niet dat Amsterdam in z’n mooie bergachtige omgeving ligt 🙂
Dit is wel de eerste elektrische auto die ik persoonlijk er goed uit vind zien!