TopGear stapt net uit de gloednieuwe Ford Mustang Mach-E. In ons magazine lees je binnenkort het volledige testverslag; nu hier alvast de highlights.

Testobject: Ford Mustang Mach-E
Uitvoering: AWD Extended Range
Locatie: Amsterdam en omstreken
Weersomstandigheden: koud en zonnig – of koud en nat

Dit is toch geen Mustang?!

Toe maar, gooi het er maar uit. Moord, brand, grove schande en groot persoonlijk onrecht. We snappen je wel hoor, want het was ook onze eerste reactie toen de Mach-E werd gepresenteerd. Maar het feit is: brullende V8-sportcoupés hebben geen toekomst. De verkoop van nieuwe brandstofauto’s zal stukje bij beetje worden verboden, dus moet Ford nu bedenken wat ze met hun historische modelnaam willen gaan doen.

Dan kunnen ze toch wel wat beters verzinnen dan een SUV?

Ja, maar dat zou niet half zo goed verkopen. En het is duur om een EV vanuit het niets te ontwikkelen. Daarom: nu een crossover, straks ook auto’s waar jij de Mustang-naam liever op ziet. Komt goed, heus.

Oké. Vertel eens wat meer over die Ford Mustang Mach-E

Ford zou ’m geen Mustang durven noemen als ie geen sportieve insteek had. Daarom: lange neus, diepe welvingen, optisch aflopende daklijn – al zitten meerdere volwassenen binnenin best prima. Achter het stuur prijkt een langwerpig, niet-instelbaar display met de belangrijkste info, en in het midden een rechtopstaand tablet-achtig scherm à la Tesla. Het nieuwe Sync 4-systeem stelt je in staat om zo’n 478 dingen in te stellen, wat in het begin verwarrend is. Uiteraard is er een app waarmee je belangrijke dingen kunt doen, zoals je interieur voorverwarmen of vanuit je thuiskantoor stiekem toeteren naar je buurvrouw. Ook leuk: het hele dashboard is een Bang & Olufsen-soundbar.

Maar hoe zit het met de prestaties?

Voorlopig zijn er vier versies van de Ford Mustang Mach-E: kies uit achter- of vierwielaandrijving (dual motor) en uit twee accuformaten. Wij rijden hier de AWD Extended Range, de voorlopige topper dus – tot de Mach-E GT komt, eind 2021. Die gaat onder de 4 seconden naar de 100, deze doet er 5,8 seconden over; ook aardig vlot. Hij haalt 351 pk en 580 Nm uit z’n twee e-motoren. De actieradiusopgave voor deze versie is 540 kilometer, maar in de vrieskou met de stoelverwarming op standje geroosterde kip komen we dichter bij 400 kilometer – nog altijd zat voor ons landje.

Hoe rijdt de Ford Mustang Mach-E?

In het kort: strak en solide. Ford kiest ook hier duidelijk voor sportiviteit en monteert een behoorlijk stevig onderstel, wat in combinatie met het hoge gewicht (de accu meet 100 kWh) soms een wat hobbelig effect heeft. Daar staat tegenover dat je bochten altijd harder kunt nemen dan je verwacht. De gewichtsverdeling is nagenoeg 50/50 en de stijfheid van de carrosserie is opmerkelijk. Als je wilt, maken de speakers een opzwepend elektrogeluid bij acceleratie. De wildste rij-modus (zware besturing, twitchy pedaalrespons) heet Untamed. Lekker.

Wat mag dat allemaal kosten?

Dat zal je wellicht meevallen, gezien de Mustang-prijzen die we in Nederland gewend zijn. De Ford Mustang Mach-E begint onder de halve ton: de achterwielaandrijver met 75-kWh accu kost 48.425 euro. De AWD Extended Range zoals wij hem reden, is er vanaf 67.140 euro. En je bestelt ’m, hoe 2021, gewoon online.

Lees onze volledige rijtest van de Ford Mustang Mach-E binnenkort in TopGear Magazine!

Reacties

  • Sem heeft op 16 december 2020 geschreven:

    Ford Puma maar dan groter

    Reageer
  • Nick heeft op 15 december 2020 geschreven:

    Een beetje van Ford, en een beetje van Mach-E

    Reageer
  • Remon heeft op 15 december 2020 geschreven:

    Ik wist niet dat Amsterdam in z’n mooie bergachtige omgeving ligt 🙂
    Dit is wel de eerste elektrische auto die ik persoonlijk er goed uit vind zien!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)