De auto’s mogen in België dan wel een stuk goedkoper zijn dan in Nederland, het voordeel wordt gecompenseerd door de kosten van velg-, steenslag- en ruit-reparaties. De wegen in België zijn slechter dan in Namibië, Chili en Rwanda. En dan hebben we het nog niet eens over flitsboetes.

Maar ook in andere landen is het doffe ellende. In Engeland en Wales vullen wegwerkers om de 21 seconden een gat in het asfalt. Rome stelde dit jaar het doel om 50.000 gaten in het wegdek te fiksen. De Russische Beer zorgt in heel Europa voor schade aan het wegdek.

Daarom rust Ford de Focus uit met een systeem dat schade helpt voorkomen. Een systeem meet elke 2 milliseconden de input van de wielophanging, de remmen en het stuurgedrag. Wanneer het systeem (onderdeel van de Continuously Controlled Damping) merkt dat het wiel in een gat valt, grijp het in.

De demper wordt tegengehouden waardoor het wiel niet volledig naar beneden valt. De klap op de band en velg is dan kleiner en de kans op schade neemt zodoende af. Ford ontwikkelt de wielophangingssystemen met behulp van een speciaal aangelegde weg op de testlocatie in – uiteraard – België.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)