Felipe Massa, voormalig Formule 1-coureur, gaat weer racen en wel in het vijfde seizoen Formule E. De Braziliaan komt achter de geraniums vandaan om in de auto van Venturi te springen. Hij tekent een contract voor drie jaar.

Maar, waar hij heeft hij precies voor getekend? Formule E wist al een groot aantal autofabrikanten te verleiden om mee te doen. Audi, maar ook Nissan, Porsche, BMW en Mercedes zullen straks strijden op de stratencircuits. Om het spektakel op te krikken beloven ze allemaal snellere en krachtigere wagens naar het veld te brengen. Dit is wat je moet weten over de volgende generatie elektrische straatracers.

Geen autowissels meer

De grootste verandering ten opzichte van de huidige auto is de accu, welke haast in capaciteit verdubbelt. Tot nu toe moesten de coureurs halverwege de race overstappen in een auto met een volle accu. Dit is dus niet meer het geval. Ergens jammer: want de wissels brachten extra spanning (haha, spanning) met zich mee. En de laatste ronden vóór de wissel konden de coureurs iets minder voorzichtig doen: de auto hadden ze niet meer nodig.

De auto’s krijgen meer vermogen

Het vermogen gaat met 50 kW omhoog naar 250 kW (of 340 pk), maar dat is alleen beschikbaar tijdens de kwalificatie. Het vermogen tijdens de race is 200 kW (of 274 pk).

Ze zijn heel erg snel

preview

De 0-100 km/u sprint is erg belangrijk voor de Formule E omdat er veel bochten zijn op de verschillende stedencircuits, waarvandaan vol geaccelereerd moet worden. De nieuwe generatie auto’s klaart het klusje in 2,8 seconden. En dat is gewoon heel, heel erg snel. De topsnelheid zweeft rond de 280 km/u.

Ook de FE gaat aan de halo

Halo’s – met speciale LED lichten – zijn geïntegreerd in het chassis van de auto’s voor het vijfde seizoen. Het licht laat verschillende gegevens zien, zoals verschillende vermogensstanden en overige ‘race-gerelateerde-informatie’. Meer details daarover komen naar buiten voordat het seizoen begint.

Michelin komt met een speciale band

Om precies te zijn is het een Michelin Pilot Sport die bestand is tegen alle weersomstandigheden. De band wordt speciaal gemaakt voor de Formule E en voldoet aan de unieke eisen van het elektrisch straatracen. Aan ons is verteld dat hij lichter dan ooit tevoren is, hij een nieuw grafisch ontwerp krijgt en dat de band beschikt over minder weerstand tijdens het rijden. Cruciaal voor snelheid, maar ook voor de efficiëntie van de accu’s.

Het minimale gewicht is minder dan een ton

De auto, inclusief coureur, weegt 900 kg. Daarvan is 385 kilo van de accu. Ja, we weten dat accu’s nogal zwaar kunnen zijn.

Afmetingen zijn 5,1 meter in de lengte, 1,77 meter in de breedte en 1 meter in de hoogte. Natuurlijk kun je dat niet echt visualiseren, dus denk maar aan een dunnere, lagere BMW 7-serie, zonder carrosserie. Dat dan wel weer.

De auto’s zien er fantastisch uit

Wees even eerlijk. Dit is wel wat de motorsportwereld op het moment nodig heeft, toch? Vanuit alle hoeken zorgen de scherpe randen, spoilers en ander aerodynamisch spul voor een prachtig aanzicht.

Stel je nu nog even een veld vol van deze auto’s voor, die wiel aan wiel een hele race, zonder autowissel, aan het vechten zijn en snel uit scherpe bochten accelereren. En daar is Massa ook nog eens onderdeel van.

Wordt het vijfde seizoen Formule E leuk om te kijken of blijft het een saaie boel? De tijd zal het leren, maar bovenstaande feiten suggereren het eerste…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear