We babbelden onlangs bij met Volvo over de C40, de nieuwste volledig elektrische auto van het merk. Een kenmerk van de auto waar ze erg blij meer zijn, is de dichte grille. Op de Volvo C40 is de vorm van de oorspronkelijke open grille, zoals hij op de benzine-XC40 te zien is, echter nog goed zichtbaar. Daarom vroegen we ons af hoe het zit in de toekomst. Want gaan grilles, nu ze niet meer nodig zijn, dan volledig verdwijnen? Of zal er altijd iets van een grille op de neus van een auto zitten omdat de mensen dat nu eenmaal gewend zijn? Robin Page, Head of Design bij Volvo: ‘Het is iets waar we veel over discussiëren. We hadden het eerder vandaag nog over een plaatje dat we tegenkwamen van vroeger. Toen auto’s voor het eerst op de weg kwamen – tussen al het verkeer dat nog vooral bestond uit paarden – was er een auto met de naam Horsey Horseless. Op de voorkant van de auto zat een paardenhoofd, zodat andere paarden niet bang zouden zijn voor de auto. ‘We zitten wederom op dat punt. Sommige merken houden vast aan hun grille omdat dat hun erfgoed is [neem bijvoorbeeld de BMW i4, red.]. Voor onze ontwerpfilosofie is het logisch om eerlijk te zijn over wat we hebben; we hebben de grille niet nodig. Voor ons ontwerp hebben niets méér nodig dan een achtergrond voor ons logo en een lichtsignatuur aan beide kanten.’ T. Jon, Head of Exterior Design bij Volvo: ‘We zitten nu op het punt dat we er al een tijdje mee te maken hebben [auto’s zonder grilles, red.] binnen de designafdeling, omdat we al een paar jaar vooruit kijken. Nu wordt het normaal en auto’s uit het verleden lijken nu juist wat ouder. Je went eraan.’

De Horsey Horseless

De Horsey Horseless uit 1899 is te interessant om niet nog even verder te behandelen. Of eigenlijk vinden we de auto gewoon te hilarisch. Alleen de naam is al een soort Boaty McBoatface avant la lettre. Het is niet helemaal zeker of de auto ooit echt gebouwd is, maar het idee kwam in ieder geval van een prediker uit Michigan, Amerika. De auto had een paardenhoofd op de neus, omdat dat nu eenmaal iets was wat mensen (en paarden) gewend waren om te zien. In het hoofd was trouwens de brandstof opgeslagen. De Times nam de auto op in de lijst van de 50 slechtste auto’s aller tijden.

Polestar Precept

Overigens gunde Volvo’s submerk Polestar ons een blik in de iets verdere toekomst. De Polestar Precept is een studiemodel dat een idee geeft hoe de toekomstige elektrische auto’s uit Zweden eruit zullen zien. Hier zie je dat er nog wel een zweem van grille aanwezig is, maar het oppervlak dient vooral als plek om het logo te plaatsen. Elektrische auto’s hebben overigens wel een klein beetje koeling nodig voor de batterij, dus een volledig dichte neus zul je voorlopig ook niet zien.

Reacties

  • Jacco heeft op 12 juni 2021 geschreven:

    Ook de airco condensor heeft koeling nodig, helemaal dicht gaat dus niet.

    Reageer
  • Norman langelaan heeft op 11 juni 2021 geschreven:

    De DS en de CX hadden ook geen gril, en.met nog een gewone verbranding moter! Dus die vaak lelijke gril helemaal.niet nodig.
    Norman langelaan V70 1989 350k km

    • Rene heeft op 12 juni 2021 geschreven:

      Norman, het is motor! Niet moter.. En was er in 1989 wel een v70?

      Reageer
    Reageer
  • HenkPatat heeft op 11 juni 2021 geschreven:

    De grille van mn 106 was even groot als van deze polestar. Zo’n 90kw aan koeling op max vermogen klinkt redelijk gelijk aan die voor batterijen (die een lagere delta T mogen hebben) efficiënt te blijven.

    Reageer
  • Chris heeft op 8 juni 2021 geschreven:

    Tja, porsches 911 hebben nu eenmaal de motor op de verkeerde plek (helemaal achterin), dus die kun je niet koelen met een grille.

    Reageer
  • Dolf heeft op 8 juni 2021 geschreven:

    Goh , mijn Porsche 911 uit 1989(!) had geen grille … whats new ?

    • ikkedat heeft op 12 november 2021 geschreven:

      mijn porsche heeft ook geen grille , ik kan geen porsche betalen

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)