
Het is gedaan met de elektrische auto. Het waren tien fantastische jaren, maar de laadpalen kunnen weer verwijderd worden. Want waarom zou er ooit nog iemand meer dan 40.000 euro uitgeven aan een EV als je voor hetzelfde geld ook een Audi R8 voor de deur parkeert? Goed, het is geen handgeschakelde V10, maar ook met een gebruikte Audi R8 met een V8 en een automaat valt prima te leven.
De komende tijd ga je steeds meer elektrische auto’s van rond de 25.000 euro zien, maar als je een beetje actieradius, wat opties en iets meer ruimte wilt, ga je al snel naar de 45.000 euro. Dan heb je bijvoorbeeld de populaire Volvo EX40. Dit bedrag is de bovengrens voor de subsidie van de overheid en de ondergrens van gebruikte Audi R8’tjes in Nederland. De goedkoopste heb je voor 44.995 euro.

De goedkoopste is een geïmporteerd exemplaar met ruim 141.000 kilometer op de teller. Voor 2.500 euro meer heb je er eentje met 90.000 kilometer op de teller. Rond de 50.000 euro zijn er genoeg te vinden met een automaat en een tellerstand rond de 100.000 kilometer. Exemplaren met een handbak zijn al snel 20.000 euro duurder, maar op zich past een automaat het GT-karakter van de R8 prima.
Waarom een gebruikte Audi R8 een prima alternatief is voor een praktische EV
En nu horen we je al zeggen: als je zoekt naar een EV met ruimte voor het gezin van zo’n 45.000 euro, ga je toch niet voor een sportauto met maar twee zitplaatsen? Dat klinkt op het eerste gezicht als een goed argument, maar aan de andere kant kunnen we je niet verstaan door het geluid van een atmosferische 4,2-liter V8 en een Bang & Olufsen-audiosysteem. Maak je gewoon niet zo druk.

Op Mobile.de zien we een nog goedkoper exemplaar staan in Tsjechië voor maar 37.400 euro. Deze heeft wel een kapotte airco, de radio werkt niet en de parkeersensoren zijn stuk, maar wellicht kun je dat aanvoeren als argument om minder BPM te betalen bij het invoeren. De Audi R8 is inmiddels al 17 jaar oud, dus invoeren kan ook geen fortuin meer kosten.
Specificaties eerste generatie Audi R8
De eerste generatie Audi R8 kon je krijgen met een 4,2-liter V8 of een 5,2-liter V10-motor. Bij beide motoren kon je kiezen of je een automaat wilde of dat je zelf wilde schakelen. Het vermogen van de achtcilinder is 420 pk en dat van de tiencilinder is 525 pk. De 0-100-tijden zijn 4,6 en 3,9 seconden en de topsnelheid ligt in beide gevallen boven de 300 km/u. Dat doet een EV je niet na.
4 reacties op “Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Rust in vrede: Audi heeft nu echt de laatste R8 gebouwd

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

In 4 seconden naar de 100 km. Leuk? Over het klimaat wordt niet gerept. Totaal overbodig, die belachelijke snelheden en pk’s.
Ook die (jonge) idioten met een kabaaluitlaat die vol gas op een rood stoplicht afscheuren, is een vreselijk fenomeen. En maar laten knallen.
Kinderen, nog steeds niet volwassen. En dan de volwassen kinderen, met hun RAM. Dat is ongetwijfeld een compensatie-speeltje.
Inderdaad. De argumenten en inzichten van de anti-EV lobby worden met de dag vreemder. Dit artikel slaat in ieder geval nergens op. Volstrekte kul. Hoop voor de schrijver dat het een mislukte poging om leuk te zijn is. Maar ik vrees het ergste.
Een Tesla Model 3 kost baar verwachting aan het eind van het jaar zo’n 15k, dat is een derde van de prijs. Voor het prijsverschil kun je heel vaak laden en zelfs je accupakket meerdere keren vervangen.
En de Model 3 is een stuk sneller… leuk een sportauto met ruim 100K op de teller tot je onderhoud moet laten uitvoeren.