Het is gedaan met de elektrische auto. Het waren tien fantastische jaren, maar de laadpalen kunnen weer verwijderd worden. Want waarom zou er ooit nog iemand meer dan 40.000 euro uitgeven aan een EV als je voor hetzelfde geld ook een Audi R8 voor de deur parkeert? Goed, het is geen handgeschakelde V10, maar ook met een gebruikte Audi R8 met een V8 en een automaat valt prima te leven.

De komende tijd ga je steeds meer elektrische auto’s van rond de 25.000 euro zien, maar als je een beetje actieradius, wat opties en iets meer ruimte wilt, ga je al snel naar de 45.000 euro. Dan heb je bijvoorbeeld de populaire Volvo EX40. Dit bedrag is de bovengrens voor de subsidie van de overheid en de ondergrens van gebruikte Audi R8’tjes in Nederland. De goedkoopste heb je voor 44.995 euro.

Audi R8 V10 eerste generatie zijkant

De goedkoopste is een geïmporteerd exemplaar met ruim 141.000 kilometer op de teller. Voor 2.500 euro meer heb je er eentje met 90.000 kilometer op de teller. Rond de 50.000 euro zijn er genoeg te vinden met een automaat en een tellerstand rond de 100.000 kilometer. Exemplaren met een handbak zijn al snel 20.000 euro duurder, maar op zich past een automaat het GT-karakter van de R8 prima.

Waarom een gebruikte Audi R8 een prima alternatief is voor een praktische EV

En nu horen we je al zeggen: als je zoekt naar een EV met ruimte voor het gezin van zo’n 45.000 euro, ga je toch niet voor een sportauto met maar twee zitplaatsen? Dat klinkt op het eerste gezicht als een goed argument, maar aan de andere kant kunnen we je niet verstaan door het geluid van een atmosferische 4,2-liter V8 en een Bang & Olufsen-audiosysteem. Maak je gewoon niet zo druk.

Op Mobile.de zien we een nog goedkoper exemplaar staan in Tsjechië voor maar 37.400 euro. Deze heeft wel een kapotte airco, de radio werkt niet en de parkeersensoren zijn stuk, maar wellicht kun je dat aanvoeren als argument om minder BPM te betalen bij het invoeren. De Audi R8 is inmiddels al 17 jaar oud, dus invoeren kan ook geen fortuin meer kosten.

Specificaties eerste generatie Audi R8

De eerste generatie Audi R8 kon je krijgen met een 4,2-liter V8 of een 5,2-liter V10-motor. Bij beide motoren kon je kiezen of je een automaat wilde of dat je zelf wilde schakelen. Het vermogen van de achtcilinder is 420 pk en dat van de tiencilinder is 525 pk. De 0-100-tijden zijn 4,6 en 3,9 seconden en de topsnelheid ligt in beide gevallen boven de 300 km/u. Dat doet een EV je niet na.

Reacties

  • Prius heeft op 8 juni 2024 geschreven:

    In 4 seconden naar de 100 km. Leuk? Over het klimaat wordt niet gerept. Totaal overbodig, die belachelijke snelheden en pk’s.
    Ook die (jonge) idioten met een kabaaluitlaat die vol gas op een rood stoplicht afscheuren, is een vreselijk fenomeen. En maar laten knallen.
    Kinderen, nog steeds niet volwassen. En dan de volwassen kinderen, met hun RAM. Dat is ongetwijfeld een compensatie-speeltje.

    • Barbus_EV1409 heeft op 9 juni 2024 geschreven:

      Inderdaad. De argumenten en inzichten van de anti-EV lobby worden met de dag vreemder. Dit artikel slaat in ieder geval nergens op. Volstrekte kul. Hoop voor de schrijver dat het een mislukte poging om leuk te zijn is. Maar ik vrees het ergste.

      Reageer
    Reageer
  • Rene heeft op 8 juni 2024 geschreven:

    Een Tesla Model 3 kost baar verwachting aan het eind van het jaar zo’n 15k, dat is een derde van de prijs. Voor het prijsverschil kun je heel vaak laden en zelfs je accupakket meerdere keren vervangen.

    • Model X heeft op 8 juni 2024 geschreven:

      En de Model 3 is een stuk sneller… leuk een sportauto met ruim 100K op de teller tot je onderhoud moet laten uitvoeren.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)