
Het is gedaan met de elektrische auto. Het waren tien fantastische jaren, maar de laadpalen kunnen weer verwijderd worden. Want waarom zou er ooit nog iemand meer dan 40.000 euro uitgeven aan een EV als je voor hetzelfde geld ook een Audi R8 voor de deur parkeert? Goed, het is geen handgeschakelde V10, maar ook met een gebruikte Audi R8 met een V8 en een automaat valt prima te leven.
De komende tijd ga je steeds meer elektrische auto’s van rond de 25.000 euro zien, maar als je een beetje actieradius, wat opties en iets meer ruimte wilt, ga je al snel naar de 45.000 euro. Dan heb je bijvoorbeeld de populaire Volvo EX40. Dit bedrag is de bovengrens voor de subsidie van de overheid en de ondergrens van gebruikte Audi R8’tjes in Nederland. De goedkoopste heb je voor 44.995 euro.

De goedkoopste is een geïmporteerd exemplaar met ruim 141.000 kilometer op de teller. Voor 2.500 euro meer heb je er eentje met 90.000 kilometer op de teller. Rond de 50.000 euro zijn er genoeg te vinden met een automaat en een tellerstand rond de 100.000 kilometer. Exemplaren met een handbak zijn al snel 20.000 euro duurder, maar op zich past een automaat het GT-karakter van de R8 prima.
Waarom een gebruikte Audi R8 een prima alternatief is voor een praktische EV
En nu horen we je al zeggen: als je zoekt naar een EV met ruimte voor het gezin van zo’n 45.000 euro, ga je toch niet voor een sportauto met maar twee zitplaatsen? Dat klinkt op het eerste gezicht als een goed argument, maar aan de andere kant kunnen we je niet verstaan door het geluid van een atmosferische 4,2-liter V8 en een Bang & Olufsen-audiosysteem. Maak je gewoon niet zo druk.

Op Mobile.de zien we een nog goedkoper exemplaar staan in Tsjechië voor maar 37.400 euro. Deze heeft wel een kapotte airco, de radio werkt niet en de parkeersensoren zijn stuk, maar wellicht kun je dat aanvoeren als argument om minder BPM te betalen bij het invoeren. De Audi R8 is inmiddels al 17 jaar oud, dus invoeren kan ook geen fortuin meer kosten.
Specificaties eerste generatie Audi R8
De eerste generatie Audi R8 kon je krijgen met een 4,2-liter V8 of een 5,2-liter V10-motor. Bij beide motoren kon je kiezen of je een automaat wilde of dat je zelf wilde schakelen. Het vermogen van de achtcilinder is 420 pk en dat van de tiencilinder is 525 pk. De 0-100-tijden zijn 4,6 en 3,9 seconden en de topsnelheid ligt in beide gevallen boven de 300 km/u. Dat doet een EV je niet na.
4 reacties op “Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV”
Laat een antwoord achter aan Barbus_EV1409 Reactie annuleren
Meer van TopGear


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In 4 seconden naar de 100 km. Leuk? Over het klimaat wordt niet gerept. Totaal overbodig, die belachelijke snelheden en pk’s.
Ook die (jonge) idioten met een kabaaluitlaat die vol gas op een rood stoplicht afscheuren, is een vreselijk fenomeen. En maar laten knallen.
Kinderen, nog steeds niet volwassen. En dan de volwassen kinderen, met hun RAM. Dat is ongetwijfeld een compensatie-speeltje.
Inderdaad. De argumenten en inzichten van de anti-EV lobby worden met de dag vreemder. Dit artikel slaat in ieder geval nergens op. Volstrekte kul. Hoop voor de schrijver dat het een mislukte poging om leuk te zijn is. Maar ik vrees het ergste.
Een Tesla Model 3 kost baar verwachting aan het eind van het jaar zo’n 15k, dat is een derde van de prijs. Voor het prijsverschil kun je heel vaak laden en zelfs je accupakket meerdere keren vervangen.
En de Model 3 is een stuk sneller… leuk een sportauto met ruim 100K op de teller tot je onderhoud moet laten uitvoeren.