Inmiddels zul je ze wel hebben gezien: de reclames van Shell waarin wordt verkondigd dat je met hun brandstof CO2-neutraal kunt autorijden. Shell-stations bieden je de optie om voor een meerprijs van 1 cent per liter mee te betalen aan CO2-compensatieprojecten. Hierbij worden er op grote schaal bomen geplant in bijvoorbeeld Peru en Indonesië. Bomen die, inderdaad, CO2 opnemen.
Met die ene cent per liter koop je voldoende zogeheten credits om de CO2-uitstoot van je auto teniet te doen. Shell betaalt zelf de compensatie voor de uitstoot van de brandstofwinning, de productie en het vervoer. Als je V-Power tankt, betaal je niets extra’s en neemt Shell de credits voor zijn rekening.
Het is een mooi initiatief dat je geweten wat minder smoezelig maakt, maar ook meteen een belangrijke vraag oproept. Immers: in Nederland is een belangrijke en nogal omstreden autobelasting, de BPM, gebaseerd op de opgegeven CO2-uitstoot van een auto. En als rekeningrijden straks wordt ingevoerd, zullen de tarieven naar alle waarschijnlijkheid óók samenhangen met die waarde.
Maar wat als we aantoonbaar CO2-neutraal rijden? Dan zou die belasting nergens meer op slaan, toch?
Belastingkorting bij CO2-neutraal tanken
Oké, er zou een waterdicht systeem omheen verzonnen moeten worden. Bijvoorbeeld met kentekenherkenning en een Shell-tankpas die automatisch de meerprijs betaalt. Of voor mijn part door al je bonnetjes naar de overheid te sturen ter controle. En er zou uitvoerig nagegaan moeten worden of de claim van Shell inderdaad steek houdt. Maar als dat zo is, en jouw auto per saldo geen CO2 uitstoot, is het volkomen logisch dat je die strafbelasting ook niet hoeft te betalen.
Dit zou betekenen dat je op een Ford Mustang V8 – ons favoriete voorbeeld – van 110.000 euro zomaar even 63 mille aan belastingkorting mag ontvangen. Kijk, dan komt de prijs weer in de buurt bij hoe Ford het ooit bedoelde. Op een McLaren 570S van 235.000 euro zou je ruim 55 mille aan BPM besparen. En op een BMW M760Li van een kwart miljoen zou je 65.000 euro korting krijgen.
Bij minder exotische auto’s is de winst alsnog aanzienlijk. Een Volkswagen Golf 1.5 TSI Highline met 150 pk kost je nu ruim 30.000 euro. Het BPM-aandeel daarin: bijna 5 mille. Toch mooi meegenomen. Zelfs op de goedkoopste Toyota Aygo zou het je zo’n 1.500 euro schelen.
Nog een stapje verder
Als steun aan klimaatprojecten à 1 cent per liter nu eens in de benzineprijs van álle tankstations zou worden verwerkt… Dan rijden we allemaal altijd klimaatneutraal. Weg is de CO2-stok achter de autodeur. En als je dan ook nog eens geen vlees eet, zou je eigenlijk geld toe moeten krijgen. Of zou de overheid die denkwijze er niet helemaal op na houden?
Menno heeft op 24 juni 2019 geschreven:
Klinkt als een goed plan! Door de overheid is de schade van CO2-uitstoot voor een Golf 1.5 TSI gewaardeerd op € 5.000,-. Fair enough.
Met 1 cent extra per liter brandstof kan Shell dat dus compenseren. Oftewel, betaal gedurende de levensduur van de auto 1 cent per liter extra en je compenseert voor de CO2-uitstoot, dus die CO2-schade heb je gecompenseerd.
Wellicht is het dan een idee dat de overheid de 78 cent aan accijns die we per liter benzine betalen doorstort aan Shell? We betalen nu namelijk 77 cent per liter te veel, waarmee we dus eigenlijk de negatieve effecten van CO2 overcompenseren. Dan zou ik verwachten dat je met een Golf 1.5 TSI dan € 5.000,- * 78 = € 390.000 terug krijgt? Toch? Niet? Kan iemand me vertellen waarom dit niet klopt, of wanneer ik mijn teruggave van de overheid kan verwachten?