De ontzagwekkende Bugatti W16 in de DivoChiron en Veyron heeft geen eeuwig leven. Op den duur zal de zestiencilinder met vier turbo’s op het maximale van zijn kunnen zitten. Wanneer dat het geval is, krijgt de zestiencilinder geen opvolger meer.

‘Er zal geen nieuwe Bugatti W16 komen, dit is de laatste in zijn soort. Het is een ongelofelijke motor en we weten dat er enorme belangstelling voor is. Iedereen zou willen dat we ‘m voor altijd houden en iedereen wil dat we ‘m doorontwikkelen’, vertelt CEO Stephan Winkelmann tegen CarAdvice.

‘We zullen onze uiterste best doen om hem levend te houden. Maar als je op het randje wilt leven van wat er mogelijk is met techniek, is het belangrijk dat je op het juiste moment verandert’, vult hij aan. Stoppen op je hoogtepunt, dus.

Wat betekent dat voor de Bugatti W16?

Winkelmann zegt niets over de dag des oordeels van de zestiencilinder. Hij hint over meer vermogen voor de huidige W16. Voorlopig hoeven we ‘m dus nog niet te missen. We vermoeden dat de Chiron, naast de Divo, nog een paar speciale uitvoeringen krijgt die een paar pk meer hebben. Een Chiron Super Sport, bijvoorbeeld.

En de opvolger van de Chiron?

Dat is de vraag. Uiteindelijk zal ook Bugatti aan batterijtechniek moeten geloven. ‘Als het gewicht van de batterijen drastisch omlaag gaat – zoals het nu doet – en je de uitstoot kunt drukken naar een acceptabel niveau, dan is een hybride aandrijflijn een goede zaak’, zegt de CEO van Bugatti. Of dat in combinatie met de huidige W16 zou zijn, is niet bekend.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)